Citat:
Originally posted by jomper@Apr 27 2009, 21:15
Finns det ingen lista med vanliga surf-proxys (typ anonymouse osv)? Jag har googlat en hel del men kan inte minnas att jag hittat någon.
Har haft några enstaka fall som ditt och då har jag blockerat eftersom och dessutom blockerat i förebyggande syfte.
Har på samma vis blockerat ett rejält gäng med domäner från sajter som tillhandahåller engångsmailadresser.
Det är klart att båda sakerna är enkla att gå förbi, men det innebär i alla fall mer jobb för den som trollar.
|
Jo det blir ett utmattningskrig, jag har dragit till med "storsläggan" och blockerat flera hela IP intervall när dom kommer in via amerikanska Ip adresser (har i princip inga "normala" besök den vägen så det drabbar inte alltför många oskyldiga).
Jag behöver sätta mig in i hur det funkar ur bråkmakarnas synvinkel. Finns det många enkla tjänster för att få ny IP som är gratis!? Antar att det är lite jobb att fixa ny IP för dom som bråkar hela tiden.... Man hoppas ju att det inte skall vara värt besväret för dom och att dom tröttnar snabbt (så brukar det normalt vara trots allt).
Har börjat kika på HTTP_X_FORWARDED_FOR i headern som kan ge ursprunglig IP, dock helt beroende på vad proxyn vill lämna ifrån sig vad jag förstår...