Visa ett inlägg
Oläst 2004-11-14, 23:59 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Sedan kan du i mysqls konsol använda kommandot "explain" (http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/EXPLAIN.html) för att se vilka index en fråga använder. Läs på om explain så kommer du att snabbt och effektivt kunna se vart du kan lägga till ytterligare index.
Citat:
Jo, jag känner till det kommandot, men jag tänker inte gå igenom de tiotusentals frågor som körs per timme och kolla vilka frågor som inte är optimerade.
Frågan kvarstår; Jag kan använda mysql slow log, men går det att få fram "rätt" frågor på ett bättre sätt?
Du har knappast tiotusentals unika frågor, såvida du inte har ett webhotell eller liknande? Samla på dig mätdata, plocka ut dom värsta frågorna och börja där?

Det finns inga snabba genvägar till att skapa en effektiv databasmiljö, det handlar om planering. Har man inte gjort det rätt ifrån början så får man bita i det sura äpplet helt enkelt.

Det är möjligt att någon annan vet något som jag inte vet här, men förutom att sitta och manuellt gå igenom alla tabeller och leta efter potentiella foreign keys (vilket jag själv har gjort med egna tabeller) så har jag inga andra tips.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat