 |
Medlem
|
|
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 84
|
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 84
|
En bra säljare tar betalt för värde. Fasta priser är bara ett riktningspris, de flesta dealar fram ett pris ändå.
Något som är viktigt för dig att veta är: Hur mycket är det värt för din annonsör att synas på din nichade sida?
Det kan man räkna på faktiskt.
Man kan ställa frågor som "Hur mycket är en kund värd för dig?" eller "Hur mycket tjänar du per kund i genomsnitt". Antag alltid att kunden ger dig en lägre siffra än vad han verkligen tjänar eftersom få är villiga att ge dig en insikt i hur mycket han tjänar exakt.
Kund kanske svarar 1000 kr. Detta är hur mycket din annonsörs kunder är värda, per försäljningstillfälle. En nöjd kund är en återkommande kund så en kund som köper en gång kan köpa många gånger till.
Om du har 1000 unika besökare per vecka, kanske 100 stycken ser din annons. 10 st klickar på annonsen 3 besökare kommer att köpa. Då har din annonsör fått kunder till ett värde av 3000 kr/per vecka i snitt.
Ovanstående tal är bara ett exempel. Beroende på placering av annonsen kanske det rent av är 50% av besökarna som ser annonsen, 10% klickar på den och 1% köper av din annonör. 1% av 1000 är 10 så din annonsör har fått nya kunder till ett värde av 10.000kr, på bara en vecka.
Och som jomper sa, du får prova dig fram och se vad dina potentiella annonsörer är villiga att pröjsa. Först efter ett tag kan du sätta fasta priser och stå fast vid dem.
En sak bör du dock veta, det finns alltid de som ska pruta på priset och ofta beror detta på att köparen känner att de gjort en bra deal om de prutat lite.
80% av alla köpebeslut görs på känsla.
De här argumenten går naturligtvis att utveckla och träning ger färdighet.
Förberedelse är också en viktig sak att tänka på:
Du måste kunna dina argument utan och innan.
Du måste veta vilka invändningar du kan tänkas få från dina kunde och veta hur du ska svara på dessa.
Samtidigt måste du vara ödmjuk, förklara på ett enkelt sätt och få kunden att förstå vad du menar.
Alla säljare har sina egna sätt att sälja på, du måste hitta ett sätt som funkar för dig.
Var inte tråkig i telefon. Var trevlig och dra gärna exempel på nöjda kunder, varför de är nöjda och vad de tjänade på att synas på din sida.
Jag fick lära mig "säljhjulet" när jag började som säljare:
fas 1 - Intervju - Ställ öppna frågor om annonsörens verksamhet, hitta USP'arna, ANTECKA SVAREN!!!
fas 2 - Berätta om din verksamhet.
fas 3 - Analys - Sammanfatta det du hört av annonsören och se till att du har hittat minst en sak du kan hjälpa annonsören med (fler kunder, rätt kunder, varumärkesbyggande reklam mm)
fas 4 - Avslutning, lägg förslag. Sikta högt och jobba dig ner till de mindre annonserna.
USP = Unique Selling Point
Invändningar kan komma närsomhelst under samtalet och samma invändning kan komma flera gånger. Se till att ge svar på tal utan att vara kaxig.
Var och en av dessa faser kan brytas ner till detaljnivå som vilka frågor som ska ställas, hur de ska ställas och vilka ord man ska använda, men jag orkar inte skriva mer.... (anpassa ditt språk till den du talar med)
Lycka till!
|