Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Apr 24 2009, 08:45
Jag kanske var otydlig. Personen kan vara pedofil utan att ha begått brott. Personen är intresserad av barn och med i en intresseförening som verkar för att pedofili ska vara lagligt och samtidigt vara domare i ett mål där en föreningskamrat har förgripit sig mot ett barn. Lämpligt eller olämpligt?
Någon som tror att rättgången tas om? Personligen tror jag inte det utan den går vidare till Hovrätten.
|
Aahhh....neeej....jag tycker ändå du svävar på målet...pedofili som läggning kan såklart aldrig vara olagligt, därför har jag svårt att se en att en förening kan existera som driver den frågan (det är helt enkelt en "ickefråga") pedofili som handling är å andra sidan självklart ALLTID olagligt, och att en domare skulle vara drivande eller ens medlem i en förening som jobbade för att legalisera något som är olagligt (oavsett om det är pedofili eller narkotika eller....) vågar jag påstå är oförenligt med domaryrket...men det har intet att göra med jäv...
Varför göra det svårare än det är: Menar man att medlemsskapet som sådant skapar en jävssituation ? Säger man ja till det så gäller detta självklart ALLA föreningar....om det å andra sidan handlar om (vilket jag menar) om vad man faktiskt har gjort, oavsett om det är inom dessa föreningar, tidigare i karriären eller vilka privata relationer man har, så ska man självklart titta på det mer specifikt, om vi tar .SE och ATF som konkret exempel, hur såg deras samarbete ut där, vad gjorde dom....
edit:det där skapar iofs delvis en intressant fråga...men om ingen annan ser den, eller griper det hårstrået, så tänker jag avstå...