Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-24, 09:27 #282
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Alla bildar sig såklart sin egen uppfattning, och det är väl ingen slump att många av dom som tycker att det förekommit jäv är samma personer som tycker att TPB rättegången borde ha resulterat i en friande dom. För argumentationens skull kan vi väl bortse från dom synpunkter som uttrycks av parterna i målet eller deras ombud, Ahltin SKA väl rent sakligt driva den här frågan eftersom det ligger i hans huvudmans intresse.

Jag håller väl inte alltid med om vad JK säger, men JK uttryckte ganska tydligt i Nyhetsmorgon i morse att han INTE tyckte att det förekommit jäv. Intressant att notera (tycker jag) var att Peter Ahltin inte tyckte det var relevant att svara på vilka föreningar HAN var medlem i.

(sen för att upprepa vad jag sagt tidigare, så när det gäller delikatessjäv, och om man vill hävda behovet att kunna förklara det här för "vanliga svenskar" som Peter Ahltin bl.a. trycker på, så är det ju väldigt enkelt att "kasta en skugga" över egentligen vem som helst,och på så sätt "skapa" delikatessjäv där något sådant inte fanns, låter vi media ta den rollen så tycker jag vi kommer farligt nära ett "lynchmob" system...sen är väl min personliga åsikt att det delvis är upp till "vanliga svenskar" själva att informera sig.

Citat:
Originally posted by Micke_N@Apr 24 2009, 08:18
Trycker nog att kopplingen blir tydligare och tydligare (om man nu skall tro på det som skrivs)
"
Tomas Norström har bland annat arbetat extra som tvistlösare åt stiftelsen.SE som ansvarar för internets svenska toppdomän. Norström och Monique Wadsted avgjorde tillsammans i mars 2007 ett fall där två företag gjorde anspråk på samma domännamn. Wadsted representerade amerikanska filmbolag under rättegången om fildelningssajten Pirate Bay.
Men det där var ju ingen ny uppgift. Som jag har förstått tvistlösningen hos .SE (och med reservation för att jag har fel) så har alltså Monique och Tomas varit tvistlösare (domare) i samma tvist vid ett tillfälle. Jag vet inte närmare vilken tvist det gäller, men vad jag förstår så innebär en sådan tvistlösning ett högst begränsat, om ens något, direkt samarbete, och framförallt så handlar det ju inte om "sidor", Tomas Norström har alltså agerat domare, vilket ju också är vad han jobbar med, och inte någon av dom har varit någon part i målet. Innebär detta att domare och jurister bara kan jobba med samma mål 1 gång i livet?

Vad är egentligen utgångspunkten för dom som tycker att rätten skulle ha levererat en friande dom, att man menar att bevisningen inte räckte ? Att dom åtalade inte alls är skyldiga till medhjälp till brott mot upphovsrättslagen ?...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat