Citat:
Originally posted by jonny@Apr 23 2009, 12:48
Jag hade vägrat betala för att få pengarna tillbaka. Det är ju inte mitt fel som kund att ni samarbetar med Kreditor som inte verkar vara fullt optimala i den här situationen.
Var snäll mot kunderna så långt det är möjligt. Det måste nämligen löna sig i längden att göra så.
|
Jag håller med dig till viss del. Men "öppet köp" är i praktiken ett återköp av en såld vara. Att en butik vägrar återköpa en produkt som aldrig blivit betalad är egentligen inte någonting konstigt. Att fakturan blir överlåten på Kreditor framgår även av köpvillkoren. Kunden har aldrig någon skuld till mig som säljare, utan endast till Kreditor. Kunden har rätt att ångra köpet, men det bör inte per automatik upphäva skulden som kunden har till Kreditor. Däremot så är jag som handlare förpliktigad att återköpa produkten om kunden ångrar sig inom 14 dagar.
Som det är nu så har jag valt att acceptera returer med obetalda fakturor. Jag informerar dock kunden om att fakturan inte makulerats innan returen nått oss. Det ligger därför på kundens ansvar att returnera varan innan fakturan förfallit till betalning.
Angående Kreditor så är deras system långt ifrån optimalt för e-handel. Anledningen är så klart att de inte har anpassat sin verksamhet efter distanshandelslagen. Det kan tyckas lite märkligt, eftersom i stort sett alla deras kunder lyder under den. Problemen har uppkommit i och med att det inte längre går att frysa fakturor i deras system. Det gör att man som säljare (och kund hos Kreditor) blir lite oflexibel och det går tyvärr ut över den servicenivå som jag kan erbjuda mina kunder. Men oavsett vilket så föredrar jag att använda Kreditors bristfälliga system, framför att hantera faktureringen själv. Det bör även påpekas att det går att flytta fram förfallodatum på en faktura i Kreditors system (men det kostar en avgift).
Du har helt rätt i att det inte är ditt fel som kund att vi valt att samarbeta med Kreditor

. Men du har ju även rätten att välja bort min butik och istället handla hos någon som sköter faktureringen själv. Eller att välja postförskott eller kort som betalningsalternativ.