pkallberg21, låter som ett otroligt bra studieval! Lycka till med studierna!
Citat:
Även om jag också tycker att många inlägg är helt tagna ur det blå och inte innehåller någon saklig information så håller jag inte med dig. Politik och vanlig kunskap går inte att jämföra på det viset. Känslor och åsikter om vad som är rätt och fel är viktiga för många även om du själv och andra kanske vill att allt ska vara svart och vitt. Inte ens inom naturvetenskapen är allt på det viset även om det ofta går att komma fram till ett näst intill entydigt resultat.
Till och med i riksdagsdebatter förekommer det känslor och åsikter även om de kan vara förtäckta. I en demokrati är även de åsikter och känslor som du anser vara meningslösa eller värdelösa av vikt. En god talare tar alltid hänsyn till människors reaktioner och känslor.
|
Jag håller faktiskt med dig till stora delar, men i debatter måste man ha som utgångspunkt att föra saker framåt utifrån rätt och fel, lag och demokrati. I diskusioner om rättvisa, rättegång, lagar, domstolar måste ju rimligen man hålla sig till vad man demokratiskt har kommit fram till och därmed begränsa känslor och åsikter som inte ens är i närheten av rättssystem eller andra grundstenar som samhället bygger på. Annars blir det ju om man drar det till sin spets;
"Tillåt fildelning för det tycker jag, och tillåt det erftersom nästan alla fildelar."
Du nämner naturvetenskapen, tror du någon anses som seriös i en naturvetenskaplig diskussion att man hävdar något utifrån att man har "tror och känner" som bevis för sin teori?
Att vara känslosam är inte samma sak som att hävda något utifrån att ha känslosamma åsikter.
En känslosam åsikt är ofta (inte alltid) en åsikt som sällan blir förankrad hos andra. De allra flesta kräver någon form av logik eller sunt förnuft för att anamma en åsikt.
Politiker ska vara folkliga, förstå människors problem, ha goda kunskaper i lag och stadskunskap, verka för förbättringar i samhället som merparten står för och tror på, men ska definitivt inte låta känslor övervägande styra kommande lagändringar och propositioner.