Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Apr 23 2009, 12:07
Då frågar jag dig. Var han jävig eller inte? Och nu frågar jag inte vad du tycker utan om han var det eller inte? Förmodligen kan du inte svara på det utan du kommer med din åsikt dvs vad "du" tycker? Trotsa allt, det handlar detta om åsikter och i detta fall jag tycker domaren har hamnat i en jävssituation och att han borde ha insett detta.
|
Det där är svårt...alla har självklart rätt till sin åsikt, frågan är om man MÅSTE uttrycka den, frågan är om man ens SKA uttrycka den. Jag tycker inte att det självklara svarit alltid är ja, jag tycker själv alltid att man ska ifrågasätta den som känner sig ha behovet av att alltid skrika "högst", vidare verkar jag vara i princip ensam om att tycka att det är okej, och till och med önskvärt, att ifrågasätta vad som rapporteras i media (som ju oundvikigen blir en plats för den som skriker "högst".)
I just det här fallet är jag högst medveten om mitt eget tillkortakommande i såväl att jag inte har tillräckligt med information, jag är troligtvis heller inte kompetent nog att göra en korrekt juridisk bedömning, men lyssnar jag på vad som sägs i dom klipp jag lyssnat på så säger Leif Silbersky att det är delikatessjäv (med reservationen för att den information han fått är korrekt) och den enda andra personen som pratar (som inte är part i målet) säger att det inte är jäv. Jag lyssnar även på dom frågor som INTE ställs, som t.ex. varför detta presenteras idag, vem som skulle döma det här målet bestämdes troligtvis för minst ett år sedan...
Jag tycker personligen inte att medlemsskap i en förening kan innebära jäv, ett sådant medlemsskap är ju helt "anonymt" och betyder således ingenting, ett förhållande som självklart kan ändra om det är någon som är väldigt aktiv i föreningen (vilket dock iaf inte medför någon automtisk jävssituation)
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 23 2009, 09:47
Hänger inte med i din "logik". Varför ska alla domare vara jäviga bara för att jag tycker en domare är det? Varför ska alla domare anses vara jäviga bara för att de inte tycker att de är det?
|
För att det finns 6 miljarder "du" i världen, så det går alltid att hitta någon som tycker att domare "x" är skyldig, oavsett vad domare "x" tycker eller har gjort, och i det läge är det ju kört för domare "x" (han kan antingen förklara sig skyldig, eller idiotförklara sig själv genom att neka)...varför kan vi inte vara överens om att det finns människor som är bättre på att avgöra den här frågan än "du" och jag, oavsett om vi tillskriver det kompetens eller bara bättre tillgång till information, och så låter vi dom göra det (för ytterligare ett personlighetsdrag hos den som känner att han vill skrika högst är nästan alltid att han vet med sig att han vet bättre än alla andra)...och om man nu känner att man vet det här bättre än alla andra, tror man verkligen då att det bästa sättet är att skrika högst...har det verkligen fungerat, nån gång...
men grundfrågan är inte ointressant, fotbollsdomare har kommit upp som ett exempel, jag hävdade att åtminstone jag skulle föredra någon som är insatt i frågan. Ytterligare ett exempel man kan ta är sjukskrivningar, vem anser Ni har bäst möjlighet att avgöra Er sjukdom/arbetsförmåga, Er egen personliga läkare som behandlar Er, eller försäkringskassan läkare som omprövar det beslutet....
Citat:
Originally posted by patrikweb@Apr 23 2009, 12:22
Man får ju tänka ett steg längre, om han är medlemm i alla dom föreningar så är han ju det av den orsaken att han delar deras intresse.
|
Delar deras intresse ? Upphovsrättslagen är ju en lag, det kan ju inte vara förvånande för någon att en domare är intresserad av lagar, det kan väl inte heller kommaa som någon överraskning för någon att han jobbat som domare i andra mål, och att det är liknande mål bör väl vara i linje med allas önskningar då ni efterlyst kompetens hos domare såväl som åklagare/försvare. Ni verkar tycka att det är självklart att en dom i ett mål speglar domarens personliga åsikt, jag tror att ni, förutom att jag tycker att ni föringar systemet, mer än något annat missförstått systemet.