Citat:
Ursprungligen postat av Wackerberg
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Ja, det är olagligt.
|
Vad jag, som ändå studerat i 15 år förstått är att det beror på vilket syfte plagiatet har. Det är t.ex. helt lagligt att citera stora utdrag ur din text så länge källhänvisning anges. Det finns ju inget syfte i att skriva om något som du redan skrivit bra. Det är till och med lagligt att kopiera ur böcker, för ett antal år sedan var det tillåtet att kopiera hela böcker för egen användning men nu får man inte kopiera en hel bok längre.
När det gäller din ursprungliga frågeställning, de som åker fast för fusk, åker just fast för fusk. De får ju en tillsägelse: Kopiera inte material, det är inte tillåtet när ni inte använder korrekt källhänvisning. De kommer således aldrig använda ditt material i en inlämning. Det är ju snarare alla dessa som inte åker fast som skapar skada för dig, vilka du ändå inte kan få tag på.
|
Då vinner jag med 16 ½ år då =) Vad nu det har för betydelse.... Syftet är av större vikt när det kommer till straffet skulle jag tippa på. Citering är tillåtet men inte kopiering rakt av vilket var fallet här om jag förstått det rätt? Det är dels en bedömningsfråga men när det kommer till kopiering för lärare i skolbruk så är det 15% / 15 sidor som gäller fortfarande tror jag?
Hela den här tråden är ju dock ett skämt... Tänker han efter så inser han nog hur bisarrt och verklighetsfrämmande hans resonemang är. Att motverka syftet för sin egen verksamhet känns ju sådär klyftigt.