Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-23, 11:50 #39
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by oskarg@Apr 23 2009, 10:31
Jag fattar verkligen inte vad problemet är. Eleverna är ju en del av din inkomstkälla, oavsett om de kopierar texten eller inte, de betalar för sig i och med att de exponeras (och i sin tur klickar på reklamen). Och hur vet du att de inte anger din sida som källa, det kan du väl knappast se?

Några som du däremot kanske inte tjänar pengar på är lärarna, du får lägga upp en betaltjänst för alla besökare som kommer via urkund.
Att eleverna inte källhänvisar ser jag i deras uppsatser som ligger bland annat på Urkund. Alla uppsatser sparas på Urkund så det är bara att läsa dem och se om det förekommer källhänvisning. I nästan alla fall som en elev fastnar i Urkund förekommer det inte källhänvisning till min websajt.

Så här fungerar Urkund och man kan alltid läsa hela uppsatsen som sparas på Urkund:

http://a2.urkund.se/view/910867-491406-764390

Jag har inget att klaga på de som använder källhänvisning men det är jobbigt att se elever som i princip kopierar av hela sajten och lämnar in en uppsats som deras egen utan källhänvisning. Jag har inte ägnat flera dygn åt att skriva textmaterial och analyser som någon annan sedan skall kunna kopiera rakt av och lämna in under förespegling att de själva skrivit materialet.

Problemet är att det verkar hopplöst att utkräva ekonomisk ersättning när det sker. Det är bara att hoppas att skolorna sätter dit dem.
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat