|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Aug 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Originally posted by lubic@Apr 22 2009, 21:52
Så om jag laddar ner en film som jag aldrig annars skulle köpa och inte heller dela med mig till någon annan så är det då helt ok? och jag kan inte bli dömd till någon form av skadestånd? Då jag inte har orsakat någon skada (ekonomisk) - Jag bara undrar hur det fungerar, då jag är väldigt dåligt insatt i lagar, men ändå som sagt intresserad.
Jag vill inte heller på något sätt försöka få Bird200 att åtala någon, då jag inte heller tror det är rimligt med åtal för att någon kopiera text från en hemsida. Dock tycker jag att kopiering är kopiering och borde inte vara tillåtet, om personen ifråga inte tillåter det, oavsett anledning till kopieringen.
Vill inte Bird200 som är upphovsman till texterna, att andra använder dem, så borde ingen annan heller få göra det. Det är väl det som är tanken med upphovsrätt? Eller har jag fortfarande inte kommit ut från min nattmössa?
Det jag menar med att vissa tycker att viss kopiering är ok och inte annat, är när någon t.ex. tycker att piratkopiering av film är helt ok, men om någon får för sig att kopiera deras hemsida så blir det ett himla liv.
Eller när någon tycker att kopiering av musik borde innebära fängelse och höga skadestånd, men om någon kopierar texter från hemsidor så är det istället helt ok och till och med löjligt att bry sig om. Även om personen har lagt ner väldigt mycket tid för att få till det som han/hon vill. Därför tycker jag det är intressant att försöka hitta gränsen för vad som ska anses som ok och vad som inte är ok.
Så det kanske inte direkt är från denna tråd, utan mer generellt som jag tycker att folk verkar ha en hel del dubbelmoral när det gäller kopiering av andras "verk".
|
Håller med du..
|