Medlem
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
Man ska kanske inte rakt av jämföra detta med fildelning/piratkopiering. Men det känns som om det inte ska spela någon roll om varför man kopierar och eller om man sen delar med sig av det man har kopierat till någon annan eller inte. Det borde iaf vara ett brott mot upphovsrätten att ta någon annans "verk", oavsett om personen bakom "verket" tjänar pengar på det eller inte? Samt oavsett om man sen delar det vidare eller inte.
Dessa personer har tagit text rakt av och sedan använt det som sitt eget? Borde inte vara mer ok än att kopiera någons hemsida/film/låt/etc.
Det är ganska svårt att hitta en bra linje mellan vad som ska anses vara ok och vad som inte ska vara det. I detta fall kanske man kan se mellan fingrarna, men det borde personen bakom "verken" få avgöra, vilket han/hon verkar ha bestämt sig för.
Jag ber om ursäkt för att jag drog upp piratkopiering i tråden, men det känns lite som om en del personer tycker att viss typ av kopiering är ok men inte annan, så jag ville bara försöka få fram vart gränsen kan tänkas gå, eller snarare vart folk tycker att denna gräns ska gå, då jag tycker "ämnet" är väldigt intressant.
|