Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-22, 16:06 #6
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 22 2009, 15:35
Va?......

Hemsideägare som får sina bilder stulna kräver 5000 kr + moms, av skolelever som använder dom i icke-kommersiellt syfte ?

Vad är syftet med DIN sida, vad är affärsidén bakom ? Vad är det för material och är det 100% egenproducerat?

Hur menar du att DU "fångar" elever som gör detta ? Varför menar du att skolor har anmälningsplikt till dig ?
Dels har jag en arbetsrelaterad kostnad i den tid det tar att upptäcka när det förekommer plagiat. Jag skall konstatera att det förekommit fusk, hur omfattande fusket är och på vilken skola det rör sig om och vilken elev som är ansvarig. Det tar minst en timma i varje enskilt fall.

Min hemsida drivs på kommersiella grunder med reklamintäkter.

Hemsidan drivs inte för att elever skall kunna kopiera text rakt av utan källhänvisning och sedan lämna in som sin egen.

Jag har haft en stor kostnad i tid (och pengar) för att färdigställa det omfattande material som står på min hemsida. Hade eleven istället för att stjäla texten rakt av försökt skriva något liknande hade ju den eleven i så fall tvingats ägna åtskilliga timmar åt att skriva en liknande text. Det rör sig alltså om en stöld av egendom anser jag. Min fråga är då om man i ett sådant fall kan kräva ersättning motsvarande den tid det tog mig att färdigställa materialet som eleverna i fråga kopierar rakt av och lämnar in till sina lärare under förspegling att det är de själva som skrivit det.

Jag tycker det borde finnas stora möjligheter att utkräva ekonomisk ersättning, men efterfrågar råd och tidigare erfarenheter från er.

Hur skulle ni själva agera i en liknande situation?
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat