Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-22, 13:21 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by lubic@Apr 22 2009, 13:12
Ok, men om de har en bra lösning (tekniskt) för att kunna lyssna aktivt hemma så kommer de förmodligen även med tiden använda tjänster som Spotify i vardagen och inte bara på jobbet. Istället för att behöva köpa CD-skrivor.
Sen kanske du/ni/några inte känner det som om det är "jobbigt" att köpa CD-skivor? Men om jag t.ex. vill lyssna på skiva X (eller bättre låt Y) så startar jag bara Spotify och söker på låten (eller skivan). Menas de som istället köper skivor måste ta sig ner på stan (eller köpa skivor via nätet) betala ca 100-150 kr för en skiva, där förmodligen bara ett fåtal låtar är riktigt bra. Det är just detta som jag tror kommer vara det som gör att CD-skrivor mer eller mindre kommer dö ut. Enkelheten med tjänster som Spotify kontra "jobbet" att köpa fysiska skivor.
Spotify är fortfarande en dålig jämförelse. Du gör dig själv beroende av en enda tjänst, ett företag. Företag kommer och går. Försvinner Spotify så får du börja om från scratch igen och leta reda på alla dina låtar en gång till. Hör man till den skara som bara lyssnar på de senaste hitlåtarna och knappt vet vad jazz eller metal är så kanske det funkar att köpa låtarna digitalt men jag med många andra lyssnar på musik utan hitkaraktär och då är helheten oftast mer intressant.