|
Supermoderator
|
|
Reg.datum: Nov 2003
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Nov 2003
|
Den här tråden är intressant ur en viss synvinkel. Ur en skribents lite filosofiska synvinkel. Det blir ett långt inlägg så jag skriver konklusionen först för er som inte orkar läsa: Jag tycker att vi borde hitta en arbetsform på Internet där skribenter får skriva och programmerare programmera, i stället för som vi har det nu.
En del av oss tycker om att skriva. Vi ägnar gärna det mesta av vår tid åt det. Jag tror att de flesta här på WN inte gör det, utan vill ägna sig åt kodning i första hand, lite statistik i andra hand, sälja annonsplatser i tredje hand och bara som ett ”nödvändigt ont” knåpar dom ihop en halvdan text ibland. Själv är jag egentligen teknisk skribent och skriver gärna lite humaniora också när jag har tid. Jag tycker att det har blivit en lite knepig situation på Internet; programmerare känner sig tvungna att skriva redaktionell text trots att dom inte känner för det. Vi som är skribenter i hjärtat kan oftast inte försörja oss på det, utan tvingas hålla på med andra saker. Naturligtvis borde det kunna fungera på så sätt att vi som vill och kan skriva också utnyttjades till det, och fick en rimlig timlön för det. Samtidigt som en programmerare tilläts hålla sig till programmering om han eller hon trivs bäst med det och befriades från det ”nödvändigt onda”. Jag har funderat på att starta en skribentbyrå för Internet. Ser man strikt till behovet skulle en sådan byrå kunna ha mer än fullt upp med jobb. Men… på något sätt är det så att trots att alla vet att en perfekt designad sajt inte är något att ha om den saknar redaktionell text, så nedvärderas ändå det jobb vi skribenter gör. Bland små webmasters verkar man allmänt tycka att bra redaktionella texter ska man antingen stjäla ihop eller skriva själv på kafferasterna (det blir inget bra resultat i något av fallen). Det har ju utvecklat sig så att vi har fått väldigt många enmansföretag som sysslar med webbutveckling. Vissa externa tjänster är dessa småföretag fullt beredda att betala för, särskilt de som satsar stort, men av någon anledning har inte den redaktionella texten kommit med bland de tjänsterna. Nu kanske andla är ett undantag om han vill köpa textinnehåll, men om man talar om att timlönen en skribent behöver ha inte skiljer sig mycket mot vad andra behöver ha, då tror jag att de flesta drar sig ur. Vi får väl se vart det tar vägen framöver. Men tänk på de gamla ordspråken och talesätten, de har ofta någon allvarligt menad erfarenhet att förmedla. Det finns ”skomakare bliv vid din läst”, ”rätt man på rätt plats”, osv. Har jag fel? Rätta mig då gärna. Eller bara tyck till (detta är tänkt som ett debattinlägg, inte vetenskaplig avhandling).
|