Citat:
Originally posted by elitasson@Apr 21 2009, 01:52
Idag röstar dem, men intresset kring denna fråga verkar vara väldigt svalt.
För er är kanske inte internet så viktigt?
|
"
Äääh... Internet skiter vi väl i. Vi bryr oss bara om fildelning och piratebay."
Jag trodde nog att det skulle uppstå nån diskussion här, med tanke på alla diskussioner som varit om piratebay och fildelning de sista veckorna.
Finns ett överskott av moraltanter och barnrumpor här, och de vaknar väl till liv nån vacker dag.
Har läst om det ett par gånger på diverse siter, och förstår nog fortfarande inte riktigt vad det innebär. Känns nästan overkligt att det har skrivits så lite om detta förslaget, men det finns väl en mening med det.
Med tanke på vilket jäkla liv det varit med både FRA och piratebay-rättegången är det förmodligen klokt att hålla en låg profil.
Det är en stor j-vla katastrof såvitt jag har förstått.
Jag har läst igenom huvuddelen av förslaget och det är nästan så att man blir mörkrädd. Det är (naturligtvis) Sarokozy som driver på frågan hårdast.
För er som inte läst på går förslaget bra mycket längre än Ipred.
Internetoperatörer föreslås få ansvar att övervaka och blockera sajter med olagligt innehåll.
I dag har operatörerna ansvar för trafiken, men inte för innehållet. De får inte stänga ner en webbplats utan en prövning i domstol (eller om de bryter mot operatörens avtal).
Det nya förslaget innebär att operatörer även ska ansvara för innehållet, och att de är skyldiga att ingripa mot en hemsida vid misstanke om brott, utan att en föregående rättslig prövning behöver göras först.
Förslaget innebär även att människor inte har någon rättighet till Internet och skulle kunnas stängas av helt från Internet. Just denna punkten försöker vissa parlamentariker att få igenom ett ändringsförslag för, så att Internet (vissa delar som t.ex. bankärende/service) kommer att ses som en mänsklig rättighet.
Edit: Ändringsförslaget röstades igenom igår.
Källa:
http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.225510/e...-telekompaketet
Dock så kan detta förslaget röstas bort vid "Telekom"-röstningen den 5 maj.