Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-21, 15:04 #217
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by dotvoid@Apr 21 2009, 10:33
Påverkas artistens ställning till det sämre, jämfört med innan, om någon spelar hans musik utan att först ge honom pengar? Jag tror det enda rimliga svaret är nej. Så alltså innebär den handlingen ur moralisk synvinkel att artistens ställning inte försämras mot vad den var innan. Jag tillfogar inte någon person varken ekonomisk, materiell eller fysisk skada. Om jag inte tillfogar någon varken fysisk eller ekonomisk skada - vad är det jag straffas för när jag kopierar ett verk skapat av en artist?
(Jämför gärna detta med situationen där jag stjäl en annan persons fysiska egendom och därigenom ställer den personen i en ekonomiskt, eller materiellt, sämre ställning än innan.)
Om du vill lyssna på hans musik får du väl göra som man skall - betala för det! Om du gillar musiken skulle du annars, om inte kopieringsmöjligheten funnits, sannolikt ha köpt skivan, singeln eller på annat sätt betalat för det.

Om du inte hade köpt skivan i ett annat läge så ge fan i den nu med!

Hur kan det vara svårt att förstå att man inte bara tar vad man vill och låtsas att det är rätt för att man sparar pengar och tycker att man gör man vill...

Dags att växa upp tror jag.