Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
he he det var lite tungt : )
Med respekt för upphovsrätten och dom döda så bör en av dom mest flitigt kopierade pjäserna slutas att kopieras Shakespeare Sprid inte denna fantastiska glädje som många känner, utan mal ner skiten och för guds skull ge omedelbara böter om nån råka säga.
To be or not to be
Okey det var lite flumeri, men faktum är om jag inte uppfatta fel så kommer upphovsrätten att förlängas genom lagförslag i EU till 95år från 50år har jag rätt eller fel?
|
50 år gäller ensamrätten till inspelningen. Texten till t ex en skiva är fortfarande efter det skyddat av upphovsrätten tills 70 år efter sista upphovsmannen dör. Kan förstå behovet av en kortare period så bolag kan investera i marknadsföring även om någon riskerar att ta död på sig själv, men 70 (eller 95 år) tycker jag inte är till någon allmän nytta alls. Kan i min mening bli riktigt respektlöst, trots lagenlighet, när Cornelis Vreeswijk mer än 20 år efter sin död är en del av TPB-målet efter att själv har uttryckt sig som:
Citat:
Har visor något värde? Nu när man är död?
Så länge jag sjöng dem, fick jag dagligt bröd.
Nu ger jag dom till alla och envar.
Och jag menar att: visor tillhör alleman.
Den som ej kan sjunga lyssnar på dem som kan.
Och ingen vet vem visan skrivit har.
Visst får du ärva visorna, jag lämnade dem ju kvar.
|
Förslag ligger på att närma sig USA med 95 år:
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/nytt-la...ratten-1.817887
|
Det omvända gäller lika gärna i det här fallet i den mening att det kan vara minst lika respektlöst att ha en kort period då det sedan är fritt fram för vem som helst att använda materialet i mer eller mindre välmenande sammanhang. Nu finns det en bättre kontroll vilket förmodligen är den situation som gynnar samtliga inblandade parter bäst.