Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-21, 01:50 #18
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Matsaki@Apr 20 2009, 14:23
Nej ingen ångerrätt gäller enligt lag. Avtalsrätten däremot i det här fallet vilket innebär att du godkänner det som står i avtalet. Detta enligt både min advokat och konsumentverket. Det är samma som när du köper tex. en resa över internet.

Transporter på förbestämd tid är undantagna enligt distansavtalslagen. Så det är ett felaktigt argument att jämföra en resa med en kurs. Är det ett företag du har sålt till så gäller däremot inte konsumentköplagen/distansavtalslagen. Det kanske är det som din jurist syftar på?

Ett annat undantag är om du redan har påbörjat utförandet av kursen/tjänsten. Då har du rätt att kräva ersättning för dina utlägg. I praktiken så brukar det innebära att man tar ut en bokningsavgift eller en handpenning som inte återbetalas om kunden skulle häva köpet.

Jag avskyr själv strulputtar. Så jag sympatiserar med dig i den situationen som du har hamnat i. Men när du skriver saker såsom att konsumentlagen inte är tillämpbar i ditt fall, så bör du kunna motivera varför...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat