Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Men jag har väldigt svårt att se hur ny prövning kommer nekas. Tycker det finns väldigt många tveksamheter i omständigheterna. Huruvida de agerade som ett team t ex blev lite väl luddigt i min smak. Även medverkandet genom potentiellt passivt inflytande är ju lite intressant som koncept. Sen är det väl även första svenska målet med P2P-teknik - vilket bara det borde leda till tydliggörande av domen så man slipper subjektiva tolkningar av omständigheterna och spenderar tiotals miljoner på rättegångar om och om igen.
|
Det är nog högst osannolikt att det inte prövas i högre instans, inte minst därför att det är det första målet i sitt slag.
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Intressant att de anser att ett spridningen som begicks av utlänningar när de befann sig utomlands är att bektrakta som ett brott begånget i Sverige eftersom det genom internet fullbordats (även) här. Eller tolkade jag det fel? Skapar utan tvekan annars möjligheter för vissa av semester-diktaturerna att fängsla svenskar som bloggat om fel saker.
|
Det är inte unikt i just detta fallet. Man kan dömas i Sverige även för brott begångna i andra länder trots att det inte betecknas som ett lagbrott i det aktuella landet.