Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-20, 23:02 #195
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Men jag har väldigt svårt att se hur ny prövning kommer nekas. Tycker det finns väldigt många tveksamheter i omständigheterna. Huruvida de agerade som ett team t ex blev lite väl luddigt i min smak. Även medverkandet genom potentiellt passivt inflytande är ju lite intressant som koncept. Sen är det väl även första svenska målet med P2P-teknik - vilket bara det borde leda till tydliggörande av domen så man slipper subjektiva tolkningar av omständigheterna och spenderar tiotals miljoner på rättegångar om och om igen.

Det är nog högst osannolikt att det inte prövas i högre instans, inte minst därför att det är det första målet i sitt slag.

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Intressant att de anser att ett spridningen som begicks av utlänningar när de befann sig utomlands är att bektrakta som ett brott begånget i Sverige eftersom det genom internet fullbordats (även) här. Eller tolkade jag det fel? Skapar utan tvekan annars möjligheter för vissa av semester-diktaturerna att fängsla svenskar som bloggat om fel saker.
Det är inte unikt i just detta fallet. Man kan dömas i Sverige även för brott begångna i andra länder trots att det inte betecknas som ett lagbrott i det aktuella landet.