13 sidor varav sådär 10 verkar handla om förespråkande av ändrade affärsmodeller (eller t o m fri fildelning) eller personliga åsikter om de åtalade
Jag läste en stor del av domen nu under kvällen och tycker ändå den var i stort bättre än jag förväntade mig. Inga uppenbara missar i de tekniska förutsättningarna. Under rättegången såg inte förutsättningarna för det så bra ut.
Men jag har väldigt svårt att se hur ny prövning kommer nekas. Tycker det finns väldigt många tveksamheter i omständigheterna. Huruvida de agerade som ett team t ex blev lite väl luddigt i min smak. Även medverkandet genom potentiellt passivt inflytande är ju lite intressant som koncept. Sen är det väl även första svenska målet med P2P-teknik - vilket bara det borde leda till tydliggörande av domen så man slipper subjektiva tolkningar av omständigheterna och spenderar tiotals miljoner på rättegångar om och om igen.
Intressant att de anser att ett spridningen som begicks av utlänningar när de befann sig utomlands är att bektrakta som ett brott begånget i Sverige eftersom det genom internet fullbordats (även) här. Eller tolkade jag det fel? Skapar utan tvekan annars möjligheter för vissa av semester-diktaturerna att fängsla svenskar som bloggat om fel saker.