Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-19, 23:33 #170
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Originally posted by -andi@Apr 19 2009, 20:00
Personligen tycker jag att artister enbart skall tjäna pengar på skivförsäljning, så jag köper skivor men plankar in på konserter, jag skall bilda ett parti som verkar för att alla kultur-event ska vara gratis, innan vi nått dit så fortsätter vi planka... häpp

Det där var ju en förbannat bra åsikt. Seriöst.
Det var ingen åsikt. Det var humor med en poäng men det går sällan hem online eftersom man alltid måste förklara sig in i minsta detalj för att inte några ska välja att missförstå....

Dock finns det relevans i högsta grad i inlägget då det är ungefär sådana konstlade och mycket märkliga argument anhängarna av Piratpartiet och fildelarna kommer med för att försvara sitt beteende.

Citat:
Originally posted by -KarlRoos@Apr 19 2009, 22:05
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Nej, det gör varken jag eller du, men jag har MYCKET svårt att tro att just filmmakare, musiker och andra kulturarbetare skulle få för sig att vilja jobba gratis bara för att det dyker upp nya tekniker.
Jag tror inte att de jobbar gratis och det är nog just därför branschen fortfarande lever idag. Skivbolagen verkar fortfarande skylla allting på "skivförsäljning har sjunkit p.g.a. fildelning" men online (iTunes Store mfl.) så säljs det miljarder med låtar.
Den "olagliga fildelningen" är bara gratis promotion, fler och fler artister verkar hajja detta också. Senast var Organismen som släppte en singel på TPB, Timbuktu har tidigare släppt en release exklusivt för TPB och Swebits, flera har gjort samma sak. Vakna upp
Nu blandar du in legal fildelning i det hela så det blev en något underlig jämförelse. Skivbolagen accepterar givetvis att man inte köper skivor om priset är för högt men de accepterar lika självklart inte att man tar det man vill ha på eget bevåg. Det stämmer som du säger att den digitala försäljningen av musik har ökat (vilket faller sig ganska naturligt) men du har kanske missat att den totala försäljningen minskat.

Artister får faktiskt välja själva om de vill göra reklam för sig genom att sprida någon låt gratis. Om jag vill sälja en produkt så kan jag också välja att ge bort ett visst antal av en enklare version i marknadsföringssyfte men det vore ju helt bisarrt om jag skulle vara tvingad att göra det....