Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-19, 13:27 #144
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Utgångspunkten för diskussionen måste ju ändå vara, nu mer än någonsin, att fildelning (den fildelning vi pratar om här) har bedömts vara skadlig för upphovsrättsinnehavarna och därmed olaglig, basta!. Sen har jag all respekt för att man anser att denna bedömning eller dessa lagar, är felaktiga, och jag har heller inga problem med att man då engagerar sig för att förändra dessa.

Med den utgångspunkten (som enligt mig ju rimligtvis måste vara den rätta, jag tror ingen här är villig att släppa kontrollen över t.ex. dom sidor man själv driver och det innehåll som finns där) så är det ointressant om 1 nedladdning motsvarar 1 missat försäljningstillfälle, eller 100 eller 1/100, det är fel, och dessa teoretiska bedömningar gör ni inte när det gäller t.ex. andra typer av stölder, eller andra typer av brott (och det är till och med så, som jag sagt förut, att drabbas ni själva, så var det nog snarare 400 DVD skivor som tjuven tog, än dom 365 ni verkligen hade...)

Citat:
Originally posted by hundserver@Apr 19 2009, 12:31
Sen förstår jag inte varför en del börjar dra in skattebrott och skulder m.m. i denna debatt?
det handlar inte ens om det,
Om ngn får parkeringsböter skall då lapplisan ta lite extra för hon vet att du brukar köra för fort.
sen..30Mille?? Patetiskt, dom kunde väll ha satt 300Mille när dom ändå höll på,
varför ens dömma ut en sådan summa?
Nåja en vådtagen kvinna som får hela sitt liv förstört brukar väll få si sådär en 10-20 000:-
Sveriges rättssystem är helt djävla sjukt
Så du förstår inte att diskusionen kommer att handla om skattebrott och skulder, men du är själv villig att jämföra med, eller ställa det mot, våldtäkt ?

Men du har helt rätt, systemet är "sjukt", samtidigt finns det ingen bot på det problemet, tyvärr. Hur ska vi värdera ett liv, ett förlorat ben i en olycka?, någon som har förlorat ett barn?, men det är samtidigt två helt väsenskilda saker, hur menar du annars att man löser den frågan ? (som ju iofs är en relevant och intressant fråga) ska vi ha en fast skala, där ett människoliv värderas högst, till ett fast belopp, och stöld bedöms utifrån handlingen, oavsett summan, och hur kompenserar vi för uppsåt eller frånvaro av detsamma ?
Även om jag normalt sett kanske inte har något överskott på förtroende för brottslingar (eller ja, jag brukar försöka att se människor som just människor), så har jag absolut INGET förtroende för någon som försöker rättfärdiga sina egna handlingar med att det finns människor som gör värre saker. I det här fallet försvarar du alltså bottslingen (våldtäktsmannen om man så vill) med att det finns ju människor som både mördar och våldtar barn....det är bara en annan glidning men på samma skala...(men jag har sagt det förut, det här måste vara ett av väldigt få fall där det kan anses vara ens i närheten av pk att ta "brottslingens" sida, och den enda orsaken jag kan se till det, är som jag varit inne på förut, att det vilar ett slags drog/fängelseromantikskt skimmer över det hela, där man ser TPB som den lokale langaren, med betoning på just lokal...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat