Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Jag är förvånad över att man inte åtalat dem för skattebrott också. Mycket förvånad. Problemet är nog att styrka exakt hur mycket pengar vi talar om.
|
Tror att du måste gå tillbaka och läsa på lite. Om du tjänar pengar på ett brott så ska du straffas för själva brottet inte för odeklarerad inkomst. Om förtjänsten kommer från ett brott så kräver inte staten skatt på inkomsten. Om det däremot inte är ett brott så ska staten ha sin skatt.
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
1. Gör sig de 3 bakom TPB skyldig till någonting överhuvudtaget genom att vägleda en sökande person till en produkt (upplåten av en helt annan).
|
Ja, det tycker jag. Det har en tjänst som erbjuder möjlighet att ta hem upphovsrättsskyddat material
OCH samtliga säger de att det är ok och att de stödjer detta. Det fälls både subjektivt och objektivt.
Att hela tiden jämföra med google, biltillverkare etc. är fel enligt mig. De tillhanda håller en tjänst/produkt som det eventuellt går att göra ett brott med men de uppmuntrar inte till detta. Det säger inte ens att det går. Det är den klara skillnaden mellan TPB och andra leverantörer av tjänster/produkter som många jämför med. Hade TPB sagt att vi stödjer inte piratkopier, vet vi att det finns något upphovsrättsskyddat material som våra torrenter pekar mot så tar vi bort dessa osv så hade det förmodligen gott fria. Eftersom att de faktiskt medvetet tillhandahåller en tjänst som gör det möjligt att göra ett brott med så blev de fällda för medhjälp.