Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-17, 12:44 #18
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av rhuse
Citat:
Originally posted by -jonny@Apr 17 2009, 11:57
Samtidigit har ju TPB varit full av annonser så intäkterna på verksamheten bör ha varit betydande...

Ja eller hur. Alla som har reklam på sina hemsidor tjänar ju mångmiljonbelopp. Det är ju faen ingen match att lura pengar av företag som är dumma nog att annonsera.
Oavsett hur det går för andra webbplatser så är TPB en oerhört välbesökt webbplats och de har onekligen tjänat mångmiljonbelopp, det är ju vederlagt sedan långt tillbaka. Till exempel så tjänade de feta pengar på annonser genom Eastpoint Media (vilket sedermera finansierade Eastpoints uppköp av Crystone och andra webbhotell och sedan resan till börsen), vilket framgått mycket väl tidigare under åren.

TPB är inte en vanlig sajt. Den är oerört framgångsrik och reklamen når en mångmiljonhövdad publik.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av itkraft
När dom kommer i hovrätten efter att denna överklagats är jag övertygad om att hovrätten kommer verkställa Tingsrättens dom eller rent av skärpa den.
Om Högsta Domstolen ger prövningstillstånd och tar upp detta efter Hovrätten för att sätta en predjucerande dom så kommer troligen hovrättens beslut att användas av HD för att bli den predjucerande dom för liknande ärenden i framtiden.
Nu lever personer som driver fildelningssidor oerhört farligt, Mycket farligare än man trodde att det skulle bli.
Bland de juridiklärare jag pratat med så verkar ingen dela din uppfattning. De flesta trodde att det skulle bli fällande dom i tingsrätten men alla (3) trodde att de skulle bli friade i hovrätten.

Vad grundar du din fasta ståndpunkt på?
Själv är jag inte riktigt lika övertygad om utgången i högre rätt, det finns en möjlighet att detta inte bedöms som medhjälp, även om det med mina lekmannakunskaper klart omfattas av lagstiftningen i detta fall. Skulle det inte göra det är jag dock den förste att beklaga detta då jag tycker den nu avkunnade domen verkar väl avvägd och i enlighet med lagen. Sedan kan man ju alltid diskutera om medhjälp till upphovsrättsbrott skall vara straffbart, det finns det kanske anledning att fundera över. Kanske skulle lagstiftningen vara differentierad - om medhjälpen består i ett kommersiellt utnyttjande av annans rätt bör skall det, enligt mitt förmenande, vara straffbart, men annars tycker jag det kan vara tveksamt.