Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 15 2009, 10:10
Men jag tar för givet att DU personligen inte behöver oroa dig för IPRED lagen, enligt din egen logik har du ju vuxit upp och blivit en av alla dessa produktiva och bidragande medborgare som betalar för all din mjukvara och all musik...eller menar du att vetskapen om att dessa zipcd var olagliga traumatiserade dig och störde den utvecklingen och gjorde att du bara fortsatte att "inte betala" och att enda lösningen på det skulle vara att legalisera all piratkopiering....
|
Detta var iofs inte riktat till mig men det finns de som har börjat betala för sig och på så vis påverkar sin arbetsgivare. Själv är jag faktiskt ett sådant fall och jag betalar för mig själv numera, när jag var yngre var det sämre med det måste jag medge.
Dock måste jag säga att jag känner att jag är i minoritet, ta bara en av mina tidigare arbetsplatser: där går skrivarna varma då det skrevs ut dvd-omslag i strid ström och sambeställningar på dvd-skivor från tyskland gjordes. Och det görs det fortfarande så vitt jag vet.
Inte är det några ungdomar som sitter där utan det är folk i 30-40-årsåldern, som tjänar pengar så det räcker men har svårt att motstå frestelsen. Jovisst spenderar de mer än andra på film men det är inte på själva filmerna utan all kringutrustning som det spenderas pengar på. Inte påverkade de heller sina arbetsgivare särskilt mycket när det gäller införskaffningen av programvara heller, det var och är fortfarande vanligt med att folk körde med piratkopior av programmen för att sitta med det senaste versionerna trots att deras jobb i sig inte kräver det.
Nåja, lite utav sidospår det här men ja, det är iaf min erfarenhet av det hela. Varav jag har svårt att tro på den här smått romantiserande bilden av piratkopiering och dess ljusa sidor.