Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Originally posted by -Conth@Apr 12 2009, 19:22
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Vad gäller IPRED är det ju simpelt, skit i att olagligen ladda hem saker så slipper du helt garanterat problem. Det är ju väldigt enkelt.
|
Ett av grundproblemen är ju att detta påstående är helt fel. Har du inte greppat det? Det förutsätter att du;
1. Personligen har fullständig kontroll på din Internetkoppling
2. Du har fullständig kontroll på vad som är copyright skyddat och inte
3. Att inte en IP-adress förväxlas.
Det andra storas problemet är proportionaliteten. Relationen mellan skada och straff.
|
Jo, jag vet att det finns risk för förväxlingar, men den torde vara väldigt liten.
1. Om du har ett vanligt nätverk lär du ha total kontroll över din ip-adress och nätverk, allt annat är ju uppenbara undanflykter (javisst, någon annan i familjen kan ju ha gjort något, men det är ju egentligen något man får ta och reda inom familjen, se till att ungarna uppför sig). Har du ett trådlöst nätverk så ser du till att att inte ha ett öppet nätverk och då är i principen mycket liten där också.
2. Det är faktiskt ditt ansvar att ha den kontrollen. Är du tveksam till om det du vill ladda ned är skyddat av upphovsrätten så får du helt enkelt låta bli, eller reda ut vad som gäller och sedan ladda ned. Det är ju inte särskilt svårt. Ställer du dig samma frågor ute? "Hmm undrar om jag kan ta godiset med mig hem, jag emnar, det var ju trots allt provsmakning i affären, så nog får jag ta med mig vad jag vill...?" Jag tror nog du fixar att göra ett klokt beslut i affärsfallet och säkert också vad gäller upphovsrättskyddat material. Allt annat låter som dåliga undanflykter i mina öron...
3. Risken för förväxling, ja, den finns ju alltid. Du kan ju råka ut för att man ser fel på registreringsnummer vid en hastighetskontroll, eller att man tror att du är en helt annan person i andra sammanhang, så vad skiljer detta från andra fall???
Däremot har du helt rätt i att det känns som om det ibland saknas en vettig relation mellan behov och proportionalitet. Den så kallade behovs- och proportionalitetsprincipen skall genomsyra hela rättsväsendet ochn det gör den i mångt och mycket, men ibland får den träda tillbaka för andra intressen, vilket kan vara riktigt upprörande. Det är dock inte bara i fallet med IPRED som detta händer...
|
Självlart kommer det vara
ovanligt att oskyldiga drabbas.
Jag bara reagerade mot din felaktiga beskrivning: "...så slipper du helt garanterat problem".
Det är uppenbart ett felaktigt påstående.