Citat:
Originally posted by Kalledoo@Apr 12 2009, 01:40
Det rimliga priset får nog baseras lite på din nisch helt enkelt. Det är iaf min uppfattning att priserna varierar kraftigt här.
Affärsinriktade B2B siter har betydligt högre CPM priser än konsumentsiter tex.
Men säg att du har en konsumentsida med en nisch mot hemelektronik/mobiltelefoner/telecom eller något sånt så skulle väl ett CPM på mellan 25-80kr låta ganska vettigt. Beroende på annonsstorlek, placering etc.
Detta om det är annonsörer inom den nischen. Direktförsäljning och gärna anpassade kampanjen för målgruppen. En barnmatskedja skulle säkerligen också kunna tänka sig att annonsera på siten, men då till ett CPM på 1-2 kr på sin höjd. Troligen vill de helst betala CPC istället 
Lättast möjliga är nog ändå att försöka titta på konkurrenters priser och lägga dig i närheten av dessa. Finns inga konkurrenter får du känna dig lite fram. Prislista behöver inte vara skriven i sten och hyfsat rejäla rabatter är ingen ovanlighet när man handlar med marknadsföring.
|
Borde man ha CPM eller fast periodskostnad (fast dags-, vecko- eller månadskostnad) som blocket och aftonbladet har?
Om man har CPM, kan kunderna välja ett maxbelopp per dag? CPC ska man väl helst undvika då det inte ger så mycket? Är väl mest för affiliateprogram?
Finns det någon guide som förklarar allt man behöver veta om annonsering?