Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-11, 10:12 #141
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Jag sa till honom att det är bara att ladda ner pappa tar på sig skulden
Vad sänder det för signaler då? Det är helt okej att bryta mot lagstiftningen? Pappa tar skulden. Bra. När sonen går ut och "lånar" någons bil, tar du skulden då också? Det är faktiskt bara ett tillgrepp, sonen hade ju inget tillägnelseuppsåt? Han vill ju bara använda bilen en stund, skadan är ju försumbar, nyckeln satt ju i...

Tar pappa skulden också när du har intrångsundersökningen på plats och de bär iväg dina (och sonens) datorer för ett halvårs undersökning?

Jag tycker du missar poängerna här... Är det rätt att strunta i en lag bara för att man ogillar den? Ja, kanske... Det måste var och en avgöra. Enligt lagen är det dock inte det, som bekant.

Det obehagliga med IPRED och andra integritetskränkande lagstiftningar är ju snarare att de öppnar för än värre ingreppm i personliga integriteten. Om motståndet mot dessa lagar består i att man ser till att hjälpa motståndaren (lagstiftaren i detta fall) att argumentera för varför lagarna behövs (folk struntar uppenbart i lagen), ja då kommer tumskruvarna att dras åt, in absurdum.

Kan man i stället motivera varför lagen INTE behövs (och det görs inte genom att säga att "vi tar vad vi vill ha, det kan ni inte göra något åt"), ja, då kan man kanske få till en ändring.

I annat fall får vi väl göra en anarkistisk revolution...

Kanske är jag bara grinig på påskaftonsmorgonen, men vill vi ha en anarkistisk storm där folk struntar i lagar de inte gillar? Jag ogillar en flock med lagar, faktiskt, men jag får nog finna mig i att följa dem ändå.