Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-11, 09:33 #140
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Såg den här insändaren om fildelning vet inte var den skrevs men jag tycker den är bra och säger egentligen allt.

Ursäkta mig, men jag är så led på den här diskussionen om ifall ”nedladdning” är ”rätt” eller ”fel” och ifall det skadar ”branschen” eller inte. Ni får naturligtvis diskutera vad ni vill, men detta ältande (och då menar jag inte specifikt den här tråden – det tjatas om detta på så många ställen både på nätet och utanför) skymmer en mycket viktigare fråga:

Är ”branschen” en så viktig samhällsinstitution att den förtjänar att den ska få diktera lagar som inkräktar på demokratiska principer? Är privat kopiering av upphovsrättsskyddat material så omoraliskt att det motiverar djupa inskränkningar i rättssäkerhet, äganderätt och personlig integritet?

Det är nämligen vad som håller på att hända: ett antal ekonomiskt starka branschaktörer vill fortsätta tjäna pengar på samma sätt som de gjort de senaste decennierna, och utmålar det som sin moraliska rätt att göra så. Dessutom hotar de med att annars kommer konstnärernana att svälta och kulturlivet upphöra. Man borde skratta åt dem, men politiker, okunniga om nätets tekniska och sociala mekanismer – och dessutom, verkar det bisarrt nog, om demokratins grundprinciper – går på klagolåten och godtar fullkomligt absurda övervakningslagar.

ps. Kan upplysa om att min son som är 19år är livrädd att ladda ner nu!??! Hela Sverige kommer att bli som ett enda stort norrland. Jag sa till honom att det är bara att ladda ner pappa tar på sig skulden
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat