Citat:
Originally posted by aDonis@Apr 9 2009, 01:23
Kan någon förklara för mig nyttan i att använda en extern skärm till en laptop? Man sitter ju alltså då med först en laptop framför sig som har en skärm och sedan bakom (?) den en extern skärm som visserligen är trevligare att se på men ändå så har man alltså 2 skärmar framför sig, varav laptopens skärm täcker den större om man inte sitter snett och skriver? Eller använder ni kanske extern tgb till den och stänger ner laptopen (men som samtidigt körs) ?
|
Jag kan delvis hålla med dig. Om man sätter en laptop FRAMFÖR en större skärm kan det se lite suspekt ut. Men varför inte använda sig av en mer komplett dockningslösning?
Jag låter min laptop fungera precis som en stationär, d.v.s. man kör inte bara en extern skärm, utan man använder en docka med tangentbord, mus, skärm, hårddiskar osv. Och så sitter laptopen snyggt bredvid den stora skärmen, så man kan dra ut lite extra fönster där.
Varför har man så?
Jo, såklart: betydligt bättre ergonomi än att arbeta direkt "på" laptopen + allt funkar som en stationär med två skärmar, MEN man kan bära med sig datorn utan att behöva synka osv.