Citat:
Tror att du missuppfattade mig, jag menade inte att .SE direkt erbjuder något som vi övriga registrarer inte kan erbjuda (stabilitet, flexibilitet och trygghet). Det jag syftade på var ditt ordval, "konkurrentfördelar" vilket bekräftar min tes att er egen registrar SEdirekt konkurrerar med oss registrarer trots att ni hela tiden sagt att det inte var intentionen med en egen registrar.
|
Nej eng3l - jag missförstod dig inte alls, utan jag märker vad du fiskar efter - däremot som jag skrev tidigare, så ser jag det inte märkligt med att en aktör visar upp sina starka sidor i en verksamhetspresentation.
Du har haft lång tid på dig att adressera IIS i ärendet FÖRE - om du vill gå igång på det så står det dig fritt att göra, men räkna inte med att jag hakar på, 1 månad efter övergången.
Citat:
Nej du Peter, det där stämmer inte alls! SEdirekt är inget eget bolag, SEdirekt är väll om möjligt en egen avdelning hos IIStiftelsen men har inget eget organisationsnummer. IIStiftelsens styrelse har alltså det slutgiltiga ansvaret för SEdirekts agerande och organisation såväl som hur man uttrycker sig och med vilka medel man konkurrerar (alltså med sina egna övriga registrarer). När det gäller din personliga relation så är du, som jag har förstått det, konsult på registraravdelningen hos IIS tills dess att ditt domäninnehav är avvecklat. SEdirekt är alltså en avdelning hos den stiftelse som du är anställd på, så nog är både din och övriga IIS anställdas relation närmare till SEdirekt än till Crystone eller någon annan registrar! Därmed inte sagt att frågor rörande SEdirekt hör till dina dagliga arbetsuppgifter.
|
Tack eng3l, men jag tror knappast att jag behöver någon .SE-organisatorisk presentation av dig och mitt engagemang hos .SE stämmer till fullo - Jag jobbar för
.SE Registry.
Jag har dessutom vid flera tillfällen - bla i denna tråd upprepade gånger skrivit att .SE numera är uppdelat på .SE Registry (registerhållare) och .SE Direkt (.SE´s registrar)
- och sedan naturligtvis även FOU.
Skillnaden iom med affärsmodells bytet är alltså att .SE gått från två
fristående verksamheter till tre.
Och om jag skriver att jag har en registry-registrarrelation till .SE Direkt, så menar jag naturligtvis det!
Jag anser att det är viktigt
ATT .SE Direkt hanteras som vilken registrar som helst från registrets sida!
Sen tycker jag att du nästan fördummar dig själv genom att behöva luta dig mot det jag skriver för att inse att: när två olika parter erbjuder samma produkt till en kund - så uppstår en konkurrenssituation.
ca 80 registrarer erbjuder slutkunder möjligheten att registrera och förnya .se-domäner.
Ett av dessa är .SE Direkt - därmed finns en konkurrenssituation - JA!
Men eftersom slutkundspriset hos .SE Direkt avsiktligt är
betydligt högre satt än exempelvis Crystones (525:- mot 86,25:- ) och att .SE Direkt inte ens erbjuder namnservrar, än mindre webbutrymme, så kan jag inte ens förstå Crystones rädsla!?
Priset är höjt för kunder som inte redan flyttat ut från .SE Direkt
(därför flyttar många kunder ut från .SE Direkt till andra registrarer)
eller för kunder att nyregistrera en domän hos .SE Direkt
(därför väljer de flesta kunder med fördel en registrar de tidigare har relation till eller har en lägre prisnivå).
Priset är dessutom
sänkt för registrarerna.
Därmed torde det finnas ett ordentligt utrymme (läs: konkurrensfördel) för alla
UTOM .SE Direkt