Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-09, 11:39 #44
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Men sen är frågan om hur pass det stör övriga registrarers verksamhet, med ett nyregistreringspris på 525:- utan vare sig dns-tjänster eller andra kringtjänster. Men visst - det är inte helt okontroversiellt.

Jag tror faktiskt att priset inte påverkar speciellt mycket. Problematiken ligger i att eftersom IIS sedan tidigare är en "känd" leverantör för många företag i och med att förnyelserna tidigare har gjorts via IIS så bryr man sig inte om att undersöka alternativen utan gör helt sonika sin registrering direkt hos IIS när man ser att det är möjligt. SEdirekt har heller inte avfärdat idén om att erbjuda DNS och e-posttjänster i framtiden, svaret från er när frågan ställdes på en ombudsträff för ett tag sedan var ganska svävande på den punkten.

Vidare hittar man faktiskt ganska säljande texter hos sedirekt, vad sägs om ".SE Direkt erbjuder det flexibla och trygga valet för kund som vill ha ett .se-domännamn." eller "Vi sätter kunden i centrum och arbetar för hög kundnöjdhet. Våra kunder är privat- och företagskunder, myndigheter, föreningar och andra organisationer. Vi har omkring 400000 kunder i dagsläget."

Ni (läs SEdirekt) konkurrerar alltså inte med era egna registrarer?

Det skulle helt klart vara intressant att se statistik över hur många nyregistreringar som görs via .SE direkt (och andra registrarer också), jag ser dock att den tidigare ombudsstatistiken över nyregistreringar numera är borttagen från iis.se. Har detta gjorts av någon speciell anledning?

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden

Är det något som uppfattas som jobbigt eller vilket steg är det som är för mycket? Fattar inte
1. Klicka på domänen du planerar att flytta
2. Generera auktoriseringskod
3. Klicka ja på Är du säker..-meddelandet
4. Kopiera onscreenmeddelandet
Jag tycker att proceduren är löjligt enkel och känner att samtliga steg är nödvändiga (efter att själv ha genomfört detta ett antal gånger själv)
Problemet är att om man har 100+ domäner som man vill flytta så måste man göra den processen 100+ gånger, och domänhanteraren är ju inte direkt snabb som blixten. Jag har själv efterfrågat en bulkfunktion för detta och fick svaret av sedirekt kundtjänsten var: "Tack för ditt mail. Vi har gått vidare med det och hoppas på att framtiden kunna ta fram denna funktion för registrarerna. Men idag finns tyvärr inget svar för det."

Det var inte en funktion för registrarer jag efterfrågade och jag hoppas och tror verkligen inte att ni tänker ge oss möjlighet att begära ut epp-koder på innehavarnas domäner hur vi vill. Det kan ju dock bli lite fel ibland =)
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat