Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Clarence>> Bra inlägg! (därmed inte sagt att jag håller med till 100%, men...)
Citat:
Ursprungligen postat av WoxAnYv
Husrannsakan kommer ske med hjälp av kronofogden, polisen kommer således inte att vara inblandad i det hela om inte fogden är väldigt rädd om sig då, har inte varit med om en sådan så jag kan inte säga vad som är kutym när det gäller dylika. Det är iaf det som jag läst ang. ämnet.
|
Okej...jag visste faktiskt inte att dom hade den rätten utan att "konsultera" Polis.
Men menar du/ni att kfm har rätt att göra det som ett led i bevissäkring ? Det känns ju inte orimligt att dom har den rätten för att utmäta en ilagakraftvunnen skuld, men där hamnar man ju aldrig utan möjligheten att opponera sig...(jag försöker alltså förstå vägen från utlämnat IP (som jag själv, isolerat inte tycker är en integritetskränkning) till insatser som ju absolut kan vara kränkande (som ju som sagt rättsutövning SKA vara))....
|
Det här är iaf en av de källorna som jag läst det på, sedan hurpass väl det stämmer är en anna femma men jag har läst det på flera ställen. Googla bara på "ipred kronofogden". Det kallas för "intrångsundersökning" men det är i princip samma som en husrannsakan vad jag förstått.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2157331.svd
Följande text återfinns också i artikeln om vad just en intrångsundersökning är (för er som är för lata för copy-pasteande):
Fakta / Intrångsundersökning:- En intrångsundersökning är en civiprocessuell tvångsåtgärd.
- Från den 1 januari 1999 kan rättighetsinnehavaren begära att det görs en undersökning för att säkra bevis hos den som på goda grunder misstänks för olovlig kopiering.
- Det är alltid domstol som fattar beslut om att intrångsundersökning ska få göras. Bevisen som säkrats vid undersökningen kan användas i en eventuell domstolsprocess.
- På grundval av domstolsbeslutet om intrångsundersökning har kronofogdemyndigheten en lagstadgad skyldighet att verkställa intrångsundersökningen.