Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 7 2009, 18:24
Sen tycker jag ni hakar upp er på just IP nummer, varför skulle dom till skillnad mot alla andra uppgifter, reg. nummer, adresser, telefonnummer, i viss mån personnummer, osv. osv. vara hemliga ? Ni snackar om privata företag kontra statliga myndigheter, när Apoteket är fullt privatiserat så finns det ett privat företag som har en komplett förteckning av vilka mediciner ni äter, i princip innebär det att man vet vad ni har för sjukdomar, och vilka och när ni uppsökte läkare....det är ju det här som ÄR internet, internet är all denna information, alla dessa databaser...
|
Ett sakfel: Telefonnummer väljer du om du vill visa offentligt. Väljer du att INTE göra det så ska det bara vara myndigheter som kan få ut de uppgifterna om jag har förstått avtalet med min teleleverantör.
Sen så faller IP-numret under ett lagrum som begränsar tillgången till den informationen, om du vill driva en kampanj för att alla ska kunna begära information om vem som ligger bakom ett IP-nummer så var så god.
Apoteket är inte heller relevant som liknelse då alla som hanterar såna uppgifter (patientuppgifter etc.) också omfattas av lagar som reglerar hur den informationen får användas och hur tillgången till den får ske osv. Där sker hela tiden anpassningar och åtstramningar av säkerheten och användande av personuppgifter för andra syften är ett gigantiskt ajabaja. Frånsteg kan naturligtvis göras men åter igen, kraven är omfattande. IPREDs "krav" är en krumelurer på en postit-lapp i jämförelse.
Men visst, om alla har rätt att begära ut ipnummer på samma sätt som man kan få ut uppgifter om regnummer osv. så är det ok för mig. Som det är nu så är det faktiskt så att privata intressen har lättare at få ut dessa uppgifter än vad polis etc. har och det betyder enligt mig att de privata intressena har större befogenhet. Det kanske är ordvalet som du reagerar över.