Citat:
Originally posted by Conth@Apr 7 2009, 18:06
Diskussion som jag vill föra handlar om grundläggande rättsliga spelregler, det har INGET med "gratis är gott" att göra.
|
Jag håller med, så om vi börjar där, tycker du att dom som fildelar följer dessa spelregler om samhället har sagt att det är fel/olagligt ?
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Följande är unikt (så vitt jag vet) med IPRED
|
Citat:
- Ett privat företag ges större befogenhet än polisen att t.ex. få ut adressuppgifter från en ISP.
|
Större befogenhet har dom väl knappast, så att beskriva det sädär handlar ju enbart om att sensationalisera. Dom har helt enkelt rätt att få ut namn och adress på abonnemanget bakom ett IP nummer, jag ser egentligen inget spektakulärt i det, faktiskt. Eftersom telefoner och internet kan användas i allt större utsträckning, och gränserna mellan dessa dessutom suddas ut, så ter det sig helt naturligt att brott även bekämpas på den arenan. Tillhandahåller du dessa tjänster så ligger det väl dessutom i ditt intresse att faktiskt veta detta, om du var ISP och fick veta att ett bedrägeri begåtts "bakom" ett av dina konton, skulle inte du vilja veta det ?
Citat:
- Det sker en domstolsprövning där det inte finns en motpart (om utlämnandet av uppgifter)
|
Just detta sker ju EFTERSOM, eller istället för, det jobbet som Polisen skulle ha gjort, liknande arbete görs ju vid t.ex. beslut om husrannsakan eller anhållan, så detta är ju vad domstolarna alltid jobbat med.
Citat:
- Man inför en "skampåle" där den som döms kan tvingas bekosta en annons där brottet presenteras offentligt. *
|
if you can´t do the time...nä...eller ja, i princip gäller ju det, men vad har du fått dom uppgifterna ifrån (jag skulle säga att det riskerar falla under förtal...
Citat:
- Man inför skadestånd som inte baseras på vållad skada utan i avskräckande syfte. *
|
Så är det ju inte,, även om DU inte håller med om dom beräkningar som rättighetsinnehavaren gjort (som vi har sagt förut, det är ju inte den som begår brottet som får bestämma värdet på det man felaktigt anskaffat sig...)
Citat:
- Man tillåter att ett privat företag samlar in IP adresser och bygger register via ett undantag i PUL. *
|
Hur tycker du verkligheten ser ut idag i övrigt? Hur många register tror du att du finns i, sen är det ju självklart inte det mest smickrande registret att finnas i...hade företagen inte fått denna möjligheten genom IPRED och liknande lagar så hade resultatet blivit att företag genom ekonomiska påtryckningar eller uppköp sett till att skaffa sig dessa uppgifter iaf...
sen tycker jag bara det är löjligt att blanda in våldtäktsoffer i det...jag vet inte varför det känns relevant för dig...