Citat:
Originally posted by Conth@Apr 7 2009, 08:49
Humorn är väl att det finns ingen - utom du - som tror att IPRED kommer stoppa illegal nedladdning. *
Du tycker det viktigaste är att illegal nedladdning stoppas (även om den ekonomiska skadan är högst tveksam) oavsett vilka effekter det har på yttrandefrihet, rättssäkerhet etc. Konstig prioritering tycker jag...
|
Det är väl ingen som tror att den illegala fildelningen helt upphör, lite som vi tror att annan brottsbekämpning har den effekten, likväl bör man självklart alltid ha en 0-vision.
Sen vill jag påstå att allt prat om integritet är bullcrap, om integriteten var så viktig skulle inte Internet, med allt vad bloggar och twittrar heter, ha en så framträdande roll i det allrådande mediaklimatet med dokusåpor, skvallertidningar och kvällstidningar.
Integritet är INTE att kunna dölja sina olagliga handlingar bakom ett IP nummer, det har heller inget med yttrandefrihet att göra, och när det gäller rättssäkerhet så bör väl den gälla för alla, även den som innehar upphovsrätten, oavsett om det är en enskild person eller ett företag. Om något tycker jag vi har bevisat att vi helt enkelt inte klarar av att hålla oss inom dom moraliska ramar som gäller, och när vi ser det här beteendet i t.ex. en styrelse så ställer vi helt andra krav på dom människorna än vi ställer, eller lever upp till själva.
Rättigheter som man tar sig eller vill hävda som är bekostnad av någon annans rättigheter tycker vi ju är fel "överallt" annars, varför inte så i det här fallet ? För att gratis är så gott kanske...