Gummianka...
Citat:
Citat:
Originally posted by Xamda@Apr 5 2009, 22:05
Ja, väsentligt, för det kommer ingen webshopsinnehavare och rekvirerar mitt personnummer utan mitt medgivande.
|
Jag vet inte vad du menar med "utan ditt medgivande" men jag gissar att om du läser igenom villkoren för ditt bredband så är jag övertygad om att där klargörs att dessa uppgifter kan lämnas ut, jag skulle dessutom gissa att där kan finnas stycken om vad du får och inte får göra med ditt bredband.
|
Jag menar just detta. Utan mitt medgivande. I mitt avtal med min leverantör har jag INTE medgivit att mina personuppgifter lämnas ut till tredje part. I mitt avtal står faktiskt med att det får utlämnas till rättsvårdande myndighet, vilket inte filmindustrin eller någon annan än just en rättsvårdande myndighet är...
Det står mycket riktigt också vad jag får och inte får göra, men det som i alla fall jag tycker är intressant här är att det inte finns en brottsmisstanke mot en individ, utan mot ett abonnemang...
Citat:
Citat:
Just eftersom det inte nödvändigtvis allas behöver vara den som innehar ip-adressen som faktiskt begått brottet. Det är till och med sannolikt att det är någon annan i familjen, om vi håller oss till "hemma-arenan". Just därför är kränkningen väsentlig.
|
Det där är ju en konstig syn på moral, om vi som sagt håller oss inom "hemma-arenan", om någon av dina barn upprepade gånger stjäl 500kr ur din plånbok, struntar du i det då eftersom du inte vet vem av dom det är ? Eller om ni nu får ett brev från rättighetsinnehavarna, säger du till dina barn då att det är okej så länge man inte vet vem av dom det är ?
|
Jag tar i alla fall inte första bästa barn i familjen och läxar upp det och skulle jag få brev från rättighetsinnehavarna skulle jag kolla med alla barn och försöka reda ut vad som inträffat, men åter igen, jag tar inte första bästa och saker och ting för givet. Går det inte att reda ut vet som är skyldig är det alltså hellre fria än fälla som gäller. Ingen skall oskyldig anklagas eller dömas. Ingen. Det håller du väl ändå med om?
Citat:
Citat:
Åter igen, det enda de kan göra är att be dig gå därifrån. Eller gripa dig för eventuellt brott. De får fortfarande inte KRÄVA legitimation och vad det är för "slagning" du pratar om förstår jag inte.
|
Om man nu inte har betalat (som sagt, det känns någonstans fel att förutsätta att alla som blir föremål för granskning till följd av IPRED lagen skulle vara oskyldiga) och du inte kan, eller vägrar, visa giltig legitimation så har dom ju rätt att hålla kvar dig i väntan på Polisen. Kan man uppge ett giltigt personnummer så kan dom acceptera det efter att ha kontrollerat uppgivna uppgifter.
|
Nej, man givetvis inte förutsätta att alla som utsätts för en granskning enligt IPRED är oskyldiga. Givetvis får man anta att det i de flesta fall är sannolikt att det föreligger brott och att detta rimligen borde beivras. Det som är viktigt är dock att man skall följa vedertagna rättsprinciper och inte introducera element i rättskipningen som riskerar rättsäkerheten.
Sedan en hårklyverifråga... Det får inte alls hålla kvar dig. De måste i så fall gripa dig och måste då ha gripit dig på bar gärning eller flyende fot från ett brott som kan ge fängelse.
Att man kan få "komma undan" om man uppger ett personnummer är ju också en härlig rättsröta. Om någon ljuger ditt personnummer såmdimper det ned ett inbetalningskort till dig och du får VÄLDIGT svårt att rentvå dig... Det borde således vara krav på att dessa "tilläggsavgifter" bara får delas ut när någon legitimerats.
Citat:
Men om vi sen ska spekulera i tillämpningen av lagen så är jag ganska säker på att rättighetsinnehavarna inte (man ska självklart aldrig säga aldrig) kommer att föra talan mot "vanliga" fildelare och jag tror (eller hoppas kanske jag ska säga) att ingen döms med mindre än att man kan koppla ihop nedladdningar med specifika enheter (datorer)
|
Jag håller fullständigt med dig!