Citat:
Originally posted by Gustav@Apr 6 2009, 12:49
Det hela är mycket enkelt. Ingen e-butik betalar för en certifiering om det inte gagnar deras försäljning. Om certifieringen sedan ökar kundens trygghet så är det bara en positiv bieffekt. Jag vågar lova att kunden handlar lika tryggt hos t ex CatWeb, vare sig hon har en grafisk symbol eller inte. Symbolens enda syfte för e-handlaren är att öka försäljningen. Dvs att kränga mer varor. Ingenting annat.
Men kan du hitta en enda e-handlare som betalade för en certifiering i annat syfte än att öka sin försäljning, så är jag beredd att ompröva min åsikt i fråga.
Vad gäller konsumenten och dennes trygghet så är det en fråga för konsumentföreningar och myndigheter. Dock så tvivlar jag inte en sekund på att även branschorganisationer säger sig värna konsumentens bästa. Alla branscher vill arbeta självreglerande för att slippa myndigheters inblandning. SDh har dock (som alla branschorganisationer) som primärt syfte att gagna medlemmarnas intressen.
|
Håller med. Det är också olyckligt att en tjänst som påstås värna konsumenten inte nödvändigtsvis gör det.
Därför har jag svårt att se det som lurendrejeri även om jag förstår dom e-handlare som tycker det. Jag upplever det
som en marknadsföringsgrej som ev. kan leda till fler köp och sådana finns det gott, bra som dåliga. Ju mer vanligt förekommande
det blir med ett cert och efterfrågat av konsument ju mer nödvändigt blir det för en e-handlare att ha ett och också kanske det rätta.