Det känns som många har missuppfattat varför de här certifieringarna finns. I första hand så går det ut på att kränga mer varor. Syftet är alltså inte att hjälpa konsumenten. För den som har missat det så finns branschorganisationer till för att hjälpa branschen i fråga. För konsumenten så finns det konsumentorganisationer och myndigheter.
Det här med certifieringar och logotyper är inte heller någonting nytt och det fungerar ungefär på samma sätt inom alla branscher. Dvs man betalar en hög med pengar för att få ett Krav-märke på sin potatis eller en Svan på sitt tvättmedel. I Tyskland går det knappt att sälja någonting överhuvudtaget om det inte finns en grön punkt på förpackningen (Der Grüne Punkt).
Syftet med certifieringarna är att kränga fler varor. Märkena uppkommer nästan alltid när en bransch eller produkt hamnar i blåsväder. Ponera att vi alla säljer tvättmedel och att nya studier visar att våra produkter är miljöfarliga. Branschen vill så klart inte att folk ska handla mindre tvättmedel. Därför sållar man ut de värsta miljöbovarna ur sortimentet och klistrar på en etikett på övriga, som visar att de är "miljövänliga". Summan av kardemumman blir att vi ifår sälja mer tvättmedel, tackvare att konsumenten inte känner dåligt samvete när han överdoserar i maskinen.
Det är bra att Svensk Distanshandel kommer med en certifiering som svar på alla bedrägerier. Det handlar om att återvinna kundernas förtroende. Gör vi inte det så kommer de att handla mindre på webben. Om en certifiering som Trygg E-handel verkligen bidrar till en tryggare e-handel, spelar inte så stor roll i det här sammanhanget. Huvudsaken är att konsumenten känner sig trygg, så att han handlar mycket.
Så det är inte en fråga om att branschorganisationer försöker leka myndigheter, Klein

. Det handlar helt enkelt om att kränga fler varor.
Citat:
Med Trygg E Handel system riskera man bara skapa monopol i visa branscher, vilket knappas ge bra priser åt konsumenterna,
|
Det handlar som sagt inte om att ge konsumenten bra priser. Det handlar om att gynna företagens försäljning genom att återupprätta ett skadat förtroende. Priskrig (som gynnar konsumenten) är det sista man vill ha i sin egen bransch.
Edit: Angående "Bra-Märkt" så är det antingen ett naivt försök att konkurrera med SDh, eller så är det bondfångeri. Är certifieringen inte känd hos konsumenten så kan man lika gärna välja Ztreams märke (när han har lagt till lite mer 3d-effekt och metallic-glans dvs).