Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-06, 08:24 #95
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by Xamda@Apr 5 2009, 22:05
Exakt, skulle tro att polisen inte rycker ut i mer än cirka en procent av snatterifallen. I dessa fall har dock väktaren som hanterar händelsen själv sett stölden (snatteriet). Det är en väsentlig skillnad.....
Fast du glömmer att i alla dom fall eller exempel som du kommenterar/citerar, så ÄR det integritetskränkanden för den som blir utsatt för det, oavsett om denna är skyldig eller inte, men än mer så om man är oskyldig såklart...(du får det att låta som att en väktare aldrig stoppar någon som är oskyldig, och den situtationen som uppstår då blir ju inte mindre kränkande för någon som inte är tillmötesgående och därmed framtvingar ett tillkallande av Polis.)

Men som sagt, det SKA vara integritetskränkande att beivras för ett brott man begått.

Det är ju ett relativt nytt problem vi diskuterar, och det låter på många som att samhället någon gång skulle ha accepterat att Internet skulle vara ett slags frirum. Vill vi ens själva ha det så ? För samtidigt så klagas och skrivs det om dom ökande internetbedrägerierna, som alla har sin grund i just möjligheten för människor och företag att skapa sig hela "identiteter" och gömma sig bakom dessa....

Citat:
Ja, väsentligt, för det kommer ingen webshopsinnehavare och rekvirerar mitt personnummer utan mitt medgivande.
Jag vet inte vad du menar med "utan ditt medgivande" men jag gissar att om du läser igenom villkoren för ditt bredband så är jag övertygad om att där klargörs att dessa uppgifter kan lämnas ut, jag skulle dessutom gissa att där kan finnas stycken om vad du får och inte får göra med ditt bredband.

Citat:
Just eftersom det inte nödvändigtvis allas behöver vara den som innehar ip-adressen som faktiskt begått brottet. Det är till och med sannolikt att det är någon annan i familjen, om vi håller oss till "hemma-arenan". Just därför är kränkningen väsentlig.
Det där är ju en konstig syn på moral, om vi som sagt håller oss inom "hemma-arenan", om någon av dina barn upprepade gånger stjäl 500kr ur din plånbok, struntar du i det då eftersom du inte vet vem av dom det är ? Eller om ni nu får ett brev från rättighetsinnehavarna, säger du till dina barn då att det är okej så länge man inte vet vem av dom det är ?

Citat:
Åter igen, det enda de kan göra är att be dig gå därifrån. Eller gripa dig för eventuellt brott. De får fortfarande inte KRÄVA legitimation och vad det är för "slagning" du pratar om förstår jag inte.
Om man nu inte har betalat (som sagt, det känns någonstans fel att förutsätta att alla som blir föremål för granskning till följd av IPRED lagen skulle vara oskyldiga) och du inte kan, eller vägrar, visa giltig legitimation så har dom ju rätt att hålla kvar dig i väntan på Polisen. Kan man uppge ett giltigt personnummer så kan dom acceptera det efter att ha kontrollerat uppgivna uppgifter. (jag har inga bevis för det, men jag är ganska säker på att västtrafik dessutom har eller jobbar med ett eget system för ansiktsigenkänning)

Men om vi sen ska spekulera i tillämpningen av lagen så är jag ganska säker på att rättighetsinnehavarna inte (man ska självklart aldrig säga aldrig) kommer att föra talan mot "vanliga" fildelare och jag tror (eller hoppas kanske jag ska säga) att ingen döms med mindre än att man kan koppla ihop nedladdningar med specifika enheter (datorer)

Citat:
Originally posted by edited@Apr 5 2009, 17:02
Hur som helst, det här handlar främst om min integritet anser jag iaf. Vet inte om alla tänkter som jag, men för mig handlar det om integritet (eller hur det nu stavas). Jag vill känna mig säker på att mitt privatliv inte kartläggs på det sätt som myndigheterna just nu vill göra.
Det handlar om mer än bara fildelning, min mail tex. den är privat, den ska ingen annan en rätt mottagare läsa
Men det är ingen som läser din mail. Samtidigt pågår ett konstant kartläggande av dig, men det har absolut ingenting med vare sig IPRED eller FRA att göra. Det görs istället varje gång du betalar med kort, varje gång du ringer, varje gång du uppsöker läkare...osv. osv....
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat