Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-05, 22:05 #89
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 4 2009, 16:28

Citat:
Snatteri är ett ypperligt exempel, hur många procent av alla snatteribrott som förhindras gör det till följd av polisinsatser ?
Det är precis samma sak, det är en branschinsats från butiksägare med företrädare till följd av att dessa brott inte prioriteras av Polisen.
Exakt, skulle tro att polisen inte rycker ut i mer än cirka en procent av snatterifallen. I dessa fall har dock väktaren som hanterar händelsen själv sett stölden (snatteriet). Det är en väsentlig skillnad.

Citat:
Det IPRED lagen innebär är ju att rättighetsinnehavarna har rätt att vid uppvisande av bevis få uppgifter från ISP om vem som har ett visst IP nummer vid en given tidpunkt, varför är detta så integritetskränkande ?
Just eftersom det inte nödvändigtvis allas behöver vara den som innehar ip-adressen som faktiskt begått brottet. Det är till och med sannolikt att det är någon annan i familjen, om vi håller oss till "hemma-arenan". Just därför är kränkningen väsentlig.

Citat:
Är det mer integritetskränkande än att få sin väska genomsökt av en väktare ?
Ja, eftersom de enda väktare som i princip får söka igenom din väska är de du hittar på väldigt få platser (flygplatsernas säkerhets kontroller och ett par andra motsvarande är de jag kommer på nu). I övriga fall kan du bara säga "nej, det får du inte" och i värsta fall kan de då, om de har en faktisk misstanke mot dig, gripa dig och invänta polis, mer får de inte göra. De som faktiskt får kan du själv undvika att inte "besöka".

Citat:
Mer integritetskränkande än att behöva lämna ut sitt personnummer när man handlar i Er webshop ?
Ja, väsentligt, för det kommer ingen webshopsinnehavare och rekvirerar mitt personnummer utan mitt medgivande.

Citat:
Eller att kontrollanterna på tunnelbanan/spårvagnen vill se legitimation och gör en "slagning" på dig om du inte betalat ?
Åter igen, det enda de kan göra är att be dig gå därifrån. Eller gripa dig för eventuellt brott. De får fortfarande inte KRÄVA legitimation och vad det är för "slagning" du pratar om förstår jag inte.