Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-05, 15:27 #87
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Jag håller med Westman, faktum är att man behöver inte ha begått något brott överhuvudtaget för att bli anklagad för detsamma.

Det är ju fortfarande så att det sker en juridisk prövning (ibland framstår det som att rättighetsinnehavarna begär ut adressuppgifter bakom ett IP och får med det ett färdigifyllt "skyldigformulär" undertecknat av domstolen. Dom uppgifterna som sådana säger ju inte mer än den informationen som Eniro har om x miljoner privatpersoner och deras telefonnummer.

Diskusionen har kommit att handla om 2 helt aparta saker, å ena sidan om privata företag ska få tillgång till vem som haft ett specifikt IP nummer vid en given tidpunkt, och å andra sidan risken för att bli oskyldigt dömd, DEN diskusionen borde väl isf. handla om förtroendet för dom domstolar som ska döma i dessa fall.

Självklart finns det en risk med att låna ut sin internetuppkoppling.

Internet är ju bara ytterligare ett "rum" vi samverkar inom, jag förstår inte varför det skulle vara en slags frizon. Jag är gammal, men inte jättegammal, så jag kan säga att liknande diskussioner (om inskränkande av rättigheter, storebrorssamhället) fanns när man införde såväl sjöfyllerilagen som båtregistret, och jag är övertygad om att dom fanns när bilarna kom också. Och på samma sätt som man får ta ansvar för vem hyr eller lånar ut t.ex. sin lägenhet till, får man ta ansvar för vem man lånar ut sin internetuppkoppling till.

Igen, att företag sjäva är dom som idag får ta det största ansvaret för hos Polisen lågprioriterade ärenden ser vi ju alla dagligen, självklart kan det ligga faror i det, som sagt, alla lagar och tillämpningar av domsamma, oavsett vem som ligger bakom, kan anses vara integritetskränkande, men då jobbar mot dessa faror, vi låter inte bli att tillämpa lagarna.

-------

Ska vi gissa på att resultatet av det här, eller nästa steg om vi så vill, är att tjänsterna att dölja sitt IP kommer att bli vanligare och populära, ungefär som att kontantkortsmobilerna blev det (utan att på något sätt antyda att ALLA som har kontantkort har det för att dölja sin identitet och verksamhet) och att IP adresser såväl som MAC adresser, där dom går att knyta till en spec. enhet (t.ex. en iPhone), kommer att bli offentliga...och nästa sätt att "kolla" människor, och på samma sätt som att vissa tjänster inte fungerar med kontantkort, så...ja ni fattar...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat