Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-04, 11:49 #83
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 4 2009, 10:11

Någonstans tror jag helt enkelt inte på att människor HELLRE skulle se att Polisen sysslade med detta, snarare är det så att man VET, vilket ju facit visar, att Polisen inte har resurser för detta, och att det innebär att lagen är helt uddlös (IPRED innebär ju inte att det blivit olagligt att dela upphosrättsskyddat material, det har det alltid varit).
Menar ni på fullaste allvar att ni skulle föredra att Polisen kom och hämtade er 15 åriga son, och att man istället för ett betalkrav, fick DELS ett betalkrav (vilket ofta är resultatet av en dom och ett ev. skadestånd) och utöver det (vad det nu kan vara för straff, vilket självklart varierar med ålder och andra faktorer)
Tvärtom ser jag det som självklart att sådana integritetskränkande handlingar som informationsföreläggandena innebär skall ske av polisen, och endast polisen. Att ge lagbefogenheter som inte ens polisen åtnjuter till valfri juridisk person för att denna innehar en upphovsrätt är inte för mig förenligt med en rättsstat. Det är för mig uppenbart att resurserna finns tillgängliga om ansökningarna kommer in till tingsrätterna. Allt därutöver kan endast vara att en omfördelning av resurserna krävs för att polisen ska ha möjlighet att överta detta arbete. Hur det praktiska agerandet i sådant fall sedan sker ska väl vara beroende på lagens utformning och polisens arbetsmetoder snarare än jämförelse till hur en part agerar i ett civilmål.

Det är först när gränsen mellan rättsväsendet och industrin lobby börjar suddas ut som jag tror vi är inne i en riktigt farlig sfär. Det skedde vid razzian mot TPB, i det stora Linköpings-fallet och Keyzer för att nämna ett par utan att ens ha letat. Privata hårddiskar lämnas ut till IFPI/Antipiratbyrån, poliser med extrainformation om pågående rättsfall är helt plötsligt tillfälligt anställd av industrin, branschorganisationer deltar vid razzior. Detta är alla händelser som jag tycker aldrig borde få förekomma i en rättsstat. För mig är extra befogenheterna som branschen nu förunnats bara ytterligare ett steg i samma riktning.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat