Citat:
1. Socialdemokraterna med Bodström i spetsen har varit starka pådrivare av både "FRA-lagen" och IPRED. S och Alliansen röstade tillsammans igenom IPRED och "FRA-lagen" initierades av S under förra mandatperioden. Så jag ser inte hur de rödgröna skulle kunna debattera detta utan att skjuta sig själva i foten. Nu är iofs. svenska vänstern experter på att kritisera egna beslut så vad som helst kan väl hända...
|
Jag säger inte att det var Borgarna som drev igenom FRA eller IPRED, men båda lagarna fastställdes under deras styre. Många kommer därför att associera lagarna med borgarna av den anledningen oavsett om det är korrekt eller inte. Processen bakom ett beslut hamnar sällan i fokus i sådana lägen.
Citat:
2. Jag tror knappast att dessa lagar får något utrymme i valrörelsen 2010. Det är nog väldigt få vanliga svenssons som bryr sig om detta överhuvudtaget, speciellt inte i lågkonjunktur.
|
Från din mun till guds öra....det beror ju tyvärr på hur lagarna kommer att utnyttjas och hur pass mycket skriverier det blir i skvallerpressen. Tar man Ipred och löper amok mot ensamstående mammor eller handikappade kan du ge dig på att det kommer att ligga högt på agendan oavsett hur ekonomin ser ut...
Citat:
Beskriv den avskyn? Att man som kund "avskyr" att producenten eller leverantören av den vara man konsumerar agerar för att få betalt, känns inte det i sak ganska beiget ? Är inte det i princip vad t.ex. fackföreningarna gjorde under sin glanstid, försökte säkerställa och tillvara sina medlemmars intressen och se till att dessa fick skälig ersättning ?
|
Nu finns det säkert extremister som anser att det är horribelt att man vill ha betalt för film, musik och tv, men dom är förhoppningsvis få. Det jag menade var den attityd man har gentemot fildelningen i sig och hur man tvingar till sig egna lagar och regler som inte bara urholkar den lilla trovärdighet som politiker har utan även osäkerhet när det gäller rättssäkerhet och integritet.
Själv särskiljer jag mycket mellan industrin och dom som jobbar inom den. Jag kan till exempel tycka att IFPI består av ett gäng arroganta idioter som skulle behöva rensa hjärnan med en finsk igelkott doppad i currare, men samtidigt skulle jag inte tveka att lägga upp pengar för att hjälpa en duktig musiker eller sponsra svensk filmindustri. Personerna som jobbar med media förtjänar att få betalt för sina verk och sin kreativitet till 100%, men industrin förtjänar inte ens en spottloska i ögat...
Det är paradoxalt jag vet