Citat:
Originally posted by Tez@Apr 1 2009, 18:55
Hur brukar ni göra när kunder säger att det inte kommit fram?
|
Jag har slutat fundera över om det rör sig om bedrägeriförsök eller inte när det dyker upp märkliga situationer. I praktiken så är det ingen skillnad på en bedragare och en extremt krånglig kund. Effekten av de båda blir densamma - du blir sittandes med en massa kostnader och ett dåligt humör.
I det här fallet så hade jag kontaktat kundens utlämningsställe och pratat med personalen där. Jag hade bett dem att leta igenom hyllorna för att se om försändelsen finns där. Kan de inte hitta försändelsen, så hade jag frågat om någon kan minnas att de lämnat ut ett skrymmande brev till en person med kundens namn. Utlämningsstället är ofta kundens närbutik, så personalen brukar ha koll.
I värsta fall så får du helt enkelt skicka varan en andra gång. Väljer man att skicka skrymmande brev istället för paket (som även jag gör), så måste man helt enkelt räkna med att man kommer att bli lurad med jämna mellanrum. Man får ta in det i kostnadskalkylen och räkna det som en fraktkostnad.
Självklart så kan man försöka att "lirka" lite i de fallen då det känns uppenbart att det rör sig om ett bedrägeri. Jag har skickat dig PM med lite tips om hur jag brukar göra då jag vill syna eventuella bedragare.