Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-01, 16:41 #9
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Två EF är mitt val.

Ni behöver inget avtal eller nåt skriftligt om ni har var sitt EF. Risken för minskad insyn är ju givetvis uppenbar, men är det så viktigt då? Måste du veta vad din kompis gör eller inte gör i sitt företag?

Huvudsaken måste väl vara att eran gemensamma verksamhet fungerar och gör den bara det så är det väl inga problem?

Men det är klart, sen kan man alltid vara petig med vem som äger vad. Till exempel om ni köpet en webbadress, skriver kontrakt med e-handelsföretag med mera. Vem ska det stå på och vem äger det?

EF är en nödlösning. Optimalt är givetvis AB men det är både dyrt, krångligt och omständligt. EF är bättre än HB, dock.

Jag befinner mig i en liknande situation. Jag samarbetar med en vän och vi har EF båda två. Men om samarbetet går bra och det finns möjlighet till intäkter av större volym, då har jag sagt att jag är intresserad av ge upp mitt EF och köra AB i stället. Detta just för det blir problem med webbplatser och tjänster och idéer med mera... Men det har inte varit något problem för oss hittills och det känns bra.

Jag har ingen insyn i min väns verksamhet, men jag känner samtidigt att jag inte behöver det.

Men det är givetvis olika från en situation till en annan.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat