OK, jag vet inte. Man kanske inte ska jämföra Microsoft med något annat företag? Bara för Microsoft är så stora?
Oavsett vilket, och det kanske var en dålig jämförelse, så måste man på något vis förhålla sig till både marknaden, Internet, "dela med sig kulturen" och "betalningsförmågan hos marknaden."
Jag tycker inte Microsoft levererar överlägset. Kanske floppen med Vista ger en vink? Folk är rätt trötta på Microsoft. Det är mycket snack och lite verkstad.
Då kommer snart Windows 7 som ska bli så bra. Men vem är det som säger det? Jo artiklar i datorpress, Microsoft och konsulter som arbetar med Windows 7 på ett eller annat sätt.
Men är det någon som minns kampanjen för Windows 98? Det var huvudvärkstabletter modell Treo som skulle hjälpa mot ont i huvudet. Kampanjen för Windows 2000 och även Office 2000 var de där människorna med sjukt långa huvuden. De såg ut som missfoster allihopa.
Under varje kampanj de senaste tio femton åren erkänner Microsoft att de levererar sjuka produkter. Det är ett konstigt upplägg.
Från förra året, för att öka hajpen med Vista och varumärket, kampanjen med Seinfeld. Det funkade ju inte det heller.
Microsoft har faktiskt svårt att på ett trovärdigt sätt bli folkligt. Det är kanske det dom skulle göra nåt åt...
En mer utstuderad analys finns här:
http://blogs.computerworld.com/ten_r...ip_doesnt_work