Citat:
Originally posted by MrBob@Mar 31 2009, 15:35
Båda är ju firmatecknare och "den andra" (vilket iofs kan vara du) kan ju ta ett lån i et bolags namn och sen blir "den första" skyldig samma summa.
Jag vet inte hur det är med a-kassa när man kör HB. Jag vet att man i princip står utanför det sociala skyddsnätet när man kör EF. Alltså, man får betala massa, men du får aldrig ta del av skyddet...
|
Jag förstår hur du tänker ang. det där med lån. Det är en sak som är viktig att fundera på
innan man startar, som du säger. Om jag har förstått det rätt så skall detta gå att avtala bort i ett så kallat komanjonavtal. Vi har redan inrättat ett sådant mellan oss, där vi skriver att lån måste tas gemensamt och solidariskt. Men viktigt är att ha ett 100%-igt skydd, även om man litar på den andra parten, och jag tror att kompanjonavtalet erbjuder ett sådan skydd... Nån som vet mer här?
Jag har funderat på om det bästa är att börja med ett eller två EF, men det har sina nackdelar. Mer pappersarbete med 2 EF, och risk för minskad insyn för den andra parten med 1 EF.
När det gäller A-kassa är det inget problem, eftersom vi kommer att behålla våra nuvarande jobb inom överskådlig framtid.
Ös på med mer erfarenheter och kommentarer tack!