Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-01, 07:24 #14
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by MrBob@Mar 31 2009, 23:00
Jag tror att Microsoft kommer att få stora problem med sin affärsmodell. Det har dom redan iofs, men det kommer att öka snabbt och det kommer att gå superfort.
Haken är att alla återförsäljarna blir ju lottlösa, men får samtidigt stå för försäljning och support... Hur kul är det på en skala?
Microsoft måste bli kompis med fildelarna. Blir dom det är affärsmodellen hemma. Annars går det inte. Det finns många företag som inte har problem med fildelare. Google, Skype, ICQ för att nämna tre.
Ingen av dessa ser fildelare och den "dela med sig kultur" som råder på Internet som ett hot mot affärsverksamheten. Snarare tvärt om. I alla fall Google har en imponerande armé av lärjungar som lovordar och sprider företagets evangelium. Det är bland annat dessa företag som konkurrerar med Microsoft.
I synnerhet Google kommer att bli en aktör att räkna med i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Microsoft måste förhålla sig till Google på något sätt och att lägga ner Encarta är kanske en del i detta "förhållande".
Du jämför Microsoft med ICQ, eller ställer dom mot varandra, det är väl ändå en jämförelse som haltar något. Utan att ha någon exakt koll på den aktuella statusen eller aktiekursen skulle jag påstå att det går ganska bra för Microsoft. I princip alla dessa fildelare du pratar om sitter på en dator som använder sig av Microsofts operativsystem och är mer eller mindre beroende av nätverk som använder sig av Microsofts serveroperativsystem. Jag är absolut för ett samhälle där den ekonomiska drivkraften inte är den allenarådande, men så ser det ju inte ut idag, för 90% av användarna så är "betaloperativsystemen" (WIndows/Mac OS X) överlägsna i funktionalitet och användavänlighet. Jag tycker vidare att Microsoft absolut är med när det gäller affärsmodeller, även om detta framförallt visar sig gentemot företag, och rent tekniskt tycker jag Microsofts Live tjänster hänger med ganska bra.

Jämförelsen med Google haltar väl också lite, jag håller med om att dom är bra på vad dom gör, och att dom absolut KAN bli ett hot mot Microsoft, det är bara ta deras storlek i beaktning så inser man att dom är en kraft att räkna med, men man ska också sätta saker i ett perspektiv, speciellt med tanke på hur det ser ut i dagsläget, vi kan väl vänta ett par år innan vi väljer att utse "fildelarideologin" till vinnare i den här striden.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat